Title
بتن غلتکی چیست و چه کابردی دارد؟
ایران فریمکو / مقالات / بتن غلتکی چیست و چه کابردی دارد؟

بتن غلتکی چیست و چه کابردی دارد؟

چیست و چه کابردی دارد؟ (RCCP) بتن غلتکی

بتن غلتکی (RCCP) مخفف (Roller Compacted Concrete Pavements) می باشد. استفاده از رویه بتنی فشرده غلتکی برای اولین بار در سال ۱۸۸۹/م در دوره اوج تحولات آمریکا توسط جورج بارتولوم را در بلفونتین اوهایو مطرح شد، نکته جالب توجه اینجاست که تاریخ ساخت اولین خودرو در ایالات متحده به سال ۱۸۹۵٫م میباشد.

وی متعقد بود که استفاده از سیمان باعث بالا رفتن استحکام و دوام رویه معابر میشود. رویه بتنی RCCP برای اولین بار توسط سوئدی ها در سال ۱۹۳۰٫م استفاده شده، سپس توسط واحد مهندسی ارتش آمریکا در سال ۱۹۴۲٫م در یاکیمای واشنگتن جهت باند فرود هواپیما مورد استفاده قرار گفت.

RCCP بیش از ۶۰ سال است که در ۸۰ درصد کشورهای جهان مورد استفاده قرار میگیرد از کشورهای پیشرو در استفاده از بتن غلتکی در روسازی های راه می توان از آمریکا، کانادا، اسپانیا، آلمان و بلژیک نام برد. ولی در کشورمان با توجه به منابع نفتی موجود استفاده از این تکنولوژی مورد توجه نبوده است.

در نهایت با تلاش و کوشش متخصصین و کارشناسان ایران فریمکو برای اولین بار در سال ۱۳۸۴(۲۰۰۵ م) اولین روکش سطح خیابانی انجام شد. با توجه به مسائل زیست محیطی ناشی از مصرف قیر در کنار دوام اندک آسفالت در برابر تغیرات جوی، ضربه پذیری و سایش، استفاده از بتن RCCP میتواند کانون توجه مدیران و کارشناسان قرار گیرد. قابل ذکر است که میانگین عمر مفید آسفالت قیری در ایران کمتر از پنج سال است در مقابل عمر مفید RCCP به حداقل بیست سال خواهد رسید.

موسسه بتن آمریکا بتن غلتکی را بدین شرح تعریف می کند: بتنی که در حالت تازه شرایطی دارد که امکان عبور غلتک از روی آن فراهم می آید و بدین ترتیب در نهایت بتن سخت و متراکم شده ای که وسیله تراکم آن غلتک بوده حاصل می شود. بتن غلتکی در حقیقت بتن متراکم شده ای است که دارای خصایص بارزی چون دوام زیاد، هزینه ساخت کم و کاهش نیاز به تعمیرات می باشد.

از زمانی که مهندسان از بتن غلتکی بعنوان یک لایه روسازی استفاده کردند، شاید هرگز تصور نمی شد که این روش به یکی از بادوام ترین و ارزان ترین روش های اجرایی رویه راه تبدیل شود. در کانادا این روش در ساخت رویه های صنعتی با ترافیک بسیار سنگین و شرایط آب و هوایی نامساعد همچون سرما و یخبندان شدید به کار برده میشود.

دلیل اصلی استفاده از RCCP بعنوان رویه راه قابلیت باربری فوق العاده زیاد آن در شرایط محیطی بسیار سخت است. یکی از مهمترین قابلیت هایی که باعث کاربرد روز افزون این مصالح گردیده است دوام بسیار زیاد آن در شرایط متفاوت بسیار سرد و یخبندان همچنین در شرایط بسیار گرم خشک و مرطوب است.

به همین جهت دلیل متخصصان استفاده از بتن غلتکی را برای کاربردهای مختلف پیشنهاد می دهند. بطور کلی بتن غلتکی برای هر فعالیت عمده روسازی که بتوان بتن با اسلامپ صفر را به محل اجرا حمل نموده، جا داده و متراکم کرد قابل استفاده است. بتن غلتکی برای فعالیت هایی که نیاز به اجرای بتن ریزی های حجیم، بدون آرماتوربندی و درز انقطاع است، توصیه شده است. زمانی باید از RCCP بهره برد که نیاز است فعالیتی با حداقل هزینه و در حداقل زمان صورت گیرد.

کاربرد بتن غلتکی

اگر بخواهیم بر اساس آئین نامه ACI دو بتن غلتکی و معمولی را نیز با هم مقایسه کنیم، یک تفاوت اساسی در اسلامپ این دو نوع بتن است که در بتن غلتکی این مقدار صفر است. از تفاوت های عمده میان این دو نوع بتن می توان به مواردی مانند زیادتر بودن نسبی درصد ریزدانه در RCCP و حساسیت رفتاری آن به درصد ریزدانه (ACI 207) و همچنین نیاز به آب به مراتب کمتر به دلیل صفر بودن اسلامپ آن اشاره کرد، که این مطلب در مناطقی که تهیه آب برای اختلاط بتن مشکل است بسیار کارساز خواهد بود.

از دیگر تفاوت های میان این دو نوع بتن امکان استفاده از درصدهای کمتر سیمان (عموما ۹ تا ۱۲ درصد وزن مخلوط) در بتن های غلتکی برای رده مقاومتی مشابه بتن معمولی است یا به عبارت دیگر با سیمان برابر بتن RCCP مقاومت فشاری و خمشی بمراتب بیشتری نسبت به بتن معمولی خواهد داشت علاوه بر تفاوت های عمده در نسبت های اختلاط در این دونوع بتن تفاوت های قابل توجه دیگری نیز وجود دارد. مقایسه دیگر بین RCCP و رویه بتن معمولی می توان به دوام زیاد رویه بتن غلتکی اشاره کرد.

تحقیقات اخیر انجام شده توسط موسسه بتن آمریکا نشان داده است که به دلیل نسبت های اختلاط و روش ساخت، رویه بتن غلتکی دوام بسیار زیادتری نسبت به رویه بتن معمولی در برابر شرایط یخ زدگی و آب شدگی های متوالی دارد، که تجربه های عملی در شمال کانادا صحه ای بر این ادعاست.

مزایا بتن غلتکی:

  • دامنه استفاه گسترده در ساخت جاده ها، خیابان های اصلی و فرعی، آزاد راه ها، باندهای پرواز، آشیانه هواپیما، کف سازی سالنهای صنعتی، محوط های صنعتی، انبارها، بار اندازها، ترمینال و ایستگاه های اتوبوس و تاکسی، سردخانه، اسکله های بنادر و …
  • کاهش ۲۰% قیمت تمام شده “RCCP” نسبت به آسفالت قیری.
  • تحمل بارهای سنگین ترافیکی به ویژه در محل شیب‌ها، دورها، ایستگاه‌ها بدلیل بالا بودن مقاومت فشاری این نوع بتن (بیش از ۳ برابر مقاومت فشاری ثبت شده برای آسفالت).
  • صلبیت و عدم تغییر شکل در برابر بارهای وارده و ضربات ناشی از سقوط اجسام سخت.
  • دوام بلند مدت نسبت به آسفالت قیری در تمام فصول سال و در تمام شرایط آب و هوایی.
  • قابلیت بهره برداری زود هنگام حتی در مواقع اضطرار ۱۲ ساعت پس از اجرا.
  • سهولت در نگهداری و ایجاد تغییرات آسان و کم هزینه به منظور ترمیم و یا مرمت (برای مرمت نوارهای حفاری بر خلاف اسفالت قیری که نیاز به غلتک ویژه دارد با کمک بتن معمولی خود تراکم نوار حفاری مرمت میشود).
  • صرفه جویی در مصرف سوخت وحذف آلودگیهای حین پخت و انتفال آسفالت قیری.
  • دوام در برابر ریزش انواع مواد نفتی و هیدروکربن‌ها و بسیاری ازاسیدها.
  • بتن دوست محیط زیست است و وفاداری خود را به انسان و طبیعت اثبات نموده است.
  • امکان تعبیه کف‌های رنگی برای کل محوطه و قسمت‌های ضروری راه که پایداری آن نسبت به روش متداول رنگ زدن و خط کشی بیشتر می‌باشد.
  • با اجرای یک لایه نازک ۲تا۵ سانتی متری آسفالت پلیمری یا قیری روی RCCP که برای جاده ها و اتوبان ها بخاطر کاهش صدای چرخ در سرعت بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت ضروری است از مزایای RCCP در این جاده ها نیز برخوردار می‌شویم.
  • در هر مکانی که آسفالت قیری کاربرد دارد حتی در مواردی که به صلبیت و ظرفیت باربری بیشتری نیاز باشد میتوان از رویه بتنی RCCP استفاده نمود.

شما می توانید تمامی محصولات ساختمانی نظیر: بتن مسلح به الیاف شیشه، بتن اکسپوز، بتن آماده استاندارد و... را از طریق وب سایت رسمی ایران فریمکو خریداری نمایید.