Title
بررسی تیرچه خرپایی و انواع آن
ایران فریمکو / مقالات / بررسی تیرچه خرپایی و انواع آن

بررسی تیرچه خرپایی و انواع آن

تیرچه خرپایی چیست؟

در دنیای امروز ساخت ساختمان سازی ها نزدیک به ۸۰٪ از سقف های ساختمان به روش تیرچه و بلوک ساخته و اجرا می شود. لذا سقف‌های تیرچه از انواع سقف‌های بتن مسلح یکطرفه هستند که کاربرد نسبتاً قابل ملاحظه‌ای در صنعت ساختمان دارند. یکی از پر مصرف ترین مصالح در ساختمان ها تیرچه ها هستند و تنوع بسیار زیادی دارند.

یکی از تیرچه هایی که در بین مصرف کنندگان محبوبیت بسیار زیادی دارد، تیرچه خرپایی است. کاربرد بسیار زیادی دارد و ما در اینجا به معرفی و نقد و بررسی روش های مختلف ساخت آن می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا بیشتر با این عضو محبوب ساختمان سازی آشنا شویم. سطح مقطع مثلثی داشته و در آن از فولاد سخت استفاده می شود.

این کار باعث شده که تیرچه ها مقاومت زیادی پیدا کرده تا بتوانند وزن ساختمان را به خوبی تحمل کنند. بیشترین استفاده ی تیرچه خرپایی در سقف ساختمان هاست و شما می توانید در ساختمان های پیش ساخته بتنی که امروزه محبوبیت زیادی دارند، از این محصول فوق العاده استفاده بکنید. همچنین شما می توانید در ساختمان سازی جهت اجرای شناژهای افقی و عمودی نیز از آن استفاده کنید.

نقد و بررسی روش های ساخت تیرچه خرپایی

تیرچه های خرپایی بر اساس روش ساخت آن ها، به دو دسته ی مکانیزه و دستی تقسیم بندی می شوند. در دنیای امروز ساخت این محصول بیشتر با روش مکانیزه بوده و روش دستی به مرور زمان از بین رفته است. در ساخت آن به روش مکانیزه همانطور که از نامش پیداست، تمامی مراحل با استفاده از ماشین آلات صنعتی انجام می شود.

بزرگترین علتی که باعث شده روش مکانیزه در تولید این محصول پرکاربرد جایگزین روش های دستی بشود این بوده که در روش مکانیزه، ماشین آلات کار خود را به درستی و با کمترین میزان خطا انجام می دهند. درصد خطای پایین روش مکانیزه باعث شده تا در زمان بسیار کوتاهی توجه بسیاری را به خود جلب کند. در ادامه در مورد مراحل هر یک از روش ها به صورت مختصر توضیح می دهیم. 

روش دستی

در روش دستی، برای ساخت این نوع از تیرچه ها ابتدا میلگرد ها را با دستگاه برش به اندازه دلخواه در می آورند و سپس دو میلگرد در پایین و یک میلگرد را در بالا می گذارند. آن ها را روی یکدیگر خمیده می کنند و در محل مناسب، آن را جوش می دهند. درنهایت با ریختن بتن روی آن تیرچه خرپایی ما آماده و وارد مرحله ی تست کردن می شود. تست کردن تیرچه ها از آن جهت حائز اهمیت است که یک تیرچه ی استاندارد باید بتواند وزن ساختمان را به خوبی تحمل بکند و اگر این تست روی آن ها انجام نشود ممکن است اثرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

روش مکانیزه

در روش مکانیزه، برای ساخت این نوع از تیرچه ها ابتدا با استفاده از غلتک تمامی کلاف ها را کاملا صاف و یکدست می کنند و در مرحله بعد سطح میلگرد ها را زیگزاگ کرده و با استفاده از جوش الکتریکی آن ها را به یکدیگر متصل می کنند. این محصول به حدی محبوبیت پیدا کرده که امروزه می توان گفت تقریبا در ساخت همه ی ساختمان ها از تیرچه خرپایی استفاده می شود. علت محبوبیت این تیرچه ها مزایای فروانیست که دارد و در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم.

مزایای استفاده از تیرچه خرپایی:

  • تیرچه های خرپایی عایق بسیار مناسبی در برابر سرما، گرما و صدا هستند.
  • استفاده از آن ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.
  • سرعت اجرای سازه را چندین برابر می کند.
  • با استفاده از این محصول پرکاربرد نیاز سازه به مصالح دیگر مثل میلگرد و بلوک تا حد زیادی کمتر شده و در نهایت در هزینه ها صرفه جویی می شود.
  • به علت مواد به کار رفته در آن، ساختمان را در برابر لرزش و زلزله، مقاوم می کند.

در این ویدیو فوق العاده دیدنی شما با خصوصیات، ویژگی های مهم و نحوه تولید تیرچه خرپایی آشنا خواهید و جوابی برای بسیاری از سوالات شما در این زمینه خواهد بود! شما می توانید تمامی محصولات ساختمانی نظیر: سنگدانه استاندارد، جدول بتنی، مبلمان شهری و... را از طریق وب سایت رسمی ایران فریمکو خریداری نمایید.