Title
بتن پلیمری چیست؟ مزایا و معایب آن
ایران فریمکو / مقالات / بتن پلیمری چیست؟ مزایا و معایب آن

بتن پلیمری چیست؟ مزایا و معایب آن

بتن پلیمری چیست؟

امروزه در سراسر دنیا از بتن برای ساخت انواع سازه های ساختمانی استفاده میشود و صنعت بتن سازی به یکی از صنایع پرسود و رایج در جهان تبدیل شده است. به علت مقاومت زیاد بتن در برابر عوامل محیطی این محصول امروزه علاوه بر ساخت و ساز در سایر صنایع نیز کاربرد های زیادی دارد. بتن‌ها بر اساس نوع کاربری خود انواع گوناگونی دارند و بتن پلیمری یکی از انواع بتن است که کاربرد گسترده در ساخت سازه های ساختمانی دارد.

تعریف بتن پلیمری

بتن پلیمری بتنی است همانند سایر بتن ها با این تفاوت که در ساختار آن از یک ماده به نام پلیمر برای چسبندگی استفاده میشود. در ترکیب بتن های معمولی برای چسبندگی از سیمان استفاده میشود اما در بتن های پلیمری، پلیمر به جای سیمان استفاده میشود. این بتن امروزه در بازار با نام بتن رزینی نیز شناخته میشود. ماده اصلی بتن پلیمری الیاف پلیمری است به علاوه از مونومر که نوعی رزین مایع است و برای این بتن استفاده میکنند به همین خاطر به این ماده بتن رزینی نیز گفته میشود.

ویژگی های بتن پلیمری

مهم‌ترین ویژگی این بتن سرعت بالای گیرایی آن است این بتن در یک سوم زمانی که یک بتن معمولی نیاز دارد تا سفت شود سفت میشود در واقع تنها یک ساعت زمان نیاز است تا این بتن به طور کامل سفت و آماده شود. علت این سرعت نیز وجود همان رزین مونومر در ترکیب پلیمر است.
رزین مونومر به جای آب به این ترکیب اضافه می شود و چون آب به زمان نیاز دارد تا بخار شود ولی مونومر همانند چسب سفت و سخت میشود در مدت زمان کمی بتن ساخته می شود. ویژگی دوم این بتن ها افزایش مقاومت سازه حاصل شده از آن است با این حال این بتن نسبت به بتن معمولی وزن کمتری را دارا می باشد.

نحوه ساخت بتن پلیمری

ساخت بتن پلیمری را فرآیند پلیمری شدن می‌نامند. برای ساخت بتن پلیمری از شن، ماسه و سنگدانه استفاده شده و به جای سیمان و آب از رزین مونومر یا همان پلیمر استفاده می شود. رزین مونومر ماده‌ای شبیه پلاستیک بوده که باعث افزایش سرعت گیرایی بتن میشود و به همین خاطر عمر بتن های پلیمری بیشتر از بتن های معمولی است.

مزایای بتن های پلیمری

بتن های پلیمری از جمله بتن هایی هستند که بسیار مقاوم بوده و توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. این بتن دارای مزایا و کاربرد های بی شماری است که نمیتوان همه آنها را بیان کرد ما در این مطلب فقط به چند نوع از مزایای بتن اشاره خواهیم کرد:

  • جذب آب کمتر
  • مقاومت در برابر یخ زدگی
  • صرفه جویی در وقت
  • در دسترس بودن
  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی
  • طول عمر بیشتر نسبت به سایر بتن ها
  • و ...

معایب بتن های رزین

این بتن ها نیز همانند سایر بتن ها علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند گرچه این معایب باعث کاهش محبوبیت و رواج این بتن در بین مردم نشده است ولی با این حال ما به ذکر برخی از این موارد میپردازیم:

  • قیمت بسیار بالا نسبت به سایر بتن ها
  • مقاومت کم در برابر حرارت و آتش
  • روش بتن ریزی پیچیده تر نسبت به سایر بتن ها

انواع بتن های پلیمری

بتن های پلیمری از انواع مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • بتن پلیمری PC:

این نوع بتن متداول ترین بتن در بین سایر بتن هاست و بیشترین کاربرد را دارد. همانطور که گفته شد این بتن از ترکیبات ساده و معمولی به جز آب سیمان تشکیل شده و مقاومت بالایی دارد. این بتن مخلوطی از سنگدانه ها و یک پلیمر، به عنوان چسبنده است. برای به حداقل رساندن مقادیر چسبنده، بسیار مهم است که حداکثر ممکن جرم مخصوص توده خشک سنگدانه ها حاصل گردد.

  • بتن پلیمری LMC:

این نوع بتن به جای سیمان معمولی دارای سیمان پرتلند است و از لاتکس به عنوان آب استفاده می شود.

  • بتن پلیمری PIC:

این نوع بتن که با نام بتن تزریقی نیز شناخته می شود از رزین مونومر تشکیل شده با این تفاوت که رزین مونومر به جای اینکه از ابتدا وارد بتن شود در پایان به مواد تزریق میشود. در بتن سخت شده، منافذ مویینه و ریز ترک ها، خیلی پیچ و خم دار است. چنانچه لزجت مایع زیاد باشد منافذ موجود در بتن خالی نباشند  لذا برای یک مایع بسیار مشکل است که بتواند به داخل آن نفوذ کند.
بنابراین، برای تولید PIC، نه تنها انتخاب یک مایع با لزجت کم برای نفوذ به داخل بتن ضروری است بلکه همچنین بتن، قبل از آنکه در معرض فرآیند نفوذ قرار گیرد می باید خشک و مکیده شود. معمولا از مونومر هایی نظیر متیل متاکریلیت (MMA) و استایرن که دارای لزجت کم، نقطه جوش زیاد (افت کم ناشی از تبخیر) و قیمت کم هستند، برای تزریق به داخل بتن استفاده می شود.

نکاتی در رابطه با رزین مونومر

پلیمر هایی که به عنوان اصلاح گرهای سیمانی در بتن و ملات اصلاح شده مصرف می شوند باید دارای خصوصیات زیر باشند:

  • پایداری شیمیایی بسیار بالا در برابر کاتیون های بشدت اکتیو
  • پایداری مکانیکی بسیار بالا تحت کنش های شدید
  • حباب زایی کم بعلت استفاده از عامل های ضد کف (ضد حباب) کافی در مدت اختلاط بتن یا ملات
  • نداشتن اثر مخرب بر هیدراتاسیون سیمان
  • مقاومت آبی، مقاومت قلیایی و قابلیت دوام آب و هوایی عالی فیلم های پلیمری تشکیل شده در بتن و ملات
  • پایداری حرارتی برای تغییرات گسترده در دما در مدت انتقال و نگهداری

خلاصه: بتن پلیمری چگونه ساخته میشود؟بررسی تفاوت های اساسی بتن پلیمری با بتن های معمولی از نظر ساخت،مقاومت و ... . شما می توانید تمامی محصولات ساختمانی نظیر: سنگدانه استاندارد، جدول بتنی، مبلمان شهری و... را از طریق وب سایت رسمی ایران فریمکو خریداری نمایید.