Title

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز بر روی سطح پایانی سازه‌ها نصب می‌شود، در واقع، این نوع از بتن آخرین لایه است که بر روی سطوح نصب می‌شود و بر روی این پنل‌ها، از پوشش و یا مصالح دیگری استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل، مقاومت و کیفیت نهایی سطح بتن اکسپوز به عنوان یک پوشش نهایی، اهمیت بالایی دارد.

برای این که مقاومت پنل‌ها در تحمل شوک‌های حرارتی و همچنین در برابر جذب آن افزایش پیدا کند، از افزودنی‌های خاصی استفاده می‌کنند. معمولا در پروژه‌های بزرگ، معماران از این نوع از بتن‌ها برای داشتن نمای یکپارچه بتنی استفاده می‌کنند. اگر به پل‌های بزرگ و برخی از ساختمان‌های سطح شهر نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که سازه‌های اصلی آن‌ها از بتن صاف تشکیل شده و هیچ نماکاری بر روی آن‌ها انجام نشده است. با استفاده از این محصول دیگری نیازی به استفاده از مصالح دیگر برای پوشش سازه‌ها نیست و به همین دلیل، هزینه‌های نماکاری به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

در واقع بتن اکسپوز در سازه‌های بزرگ، به عنوان اولین انتخاب برای نماکاری محسوب می‌شود و به دلیل پایین بودن‌ هزینه‌های این نوع از بتن، نسبت به سایر مصالح، معمولا پیمانکاران و معماران ترجیح می‌دهند تا از آن استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که این نما برای نماکاری داخلی ساختمان نیز استفاده می‌‎شود. پنل‌های از پیش ساخته شده اکسپوز، در انواع مختلفی تولید می‎‌شوند و در تمامی فصول سال، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

انواع بتن اکسپوز

بتن‌های اکسپوز در انواع گسترده‌ای تولید نمی‌شوند اما با این حال، امکان انتخاب را به پیمانکاران می‌دهد تا با توجه به مشخصات سازه خود، مناسب‌ترین گزینه را استفاده کنند. در ادامه انواع این بتن معماری را بررسی می‌کنیم.

بتن های از پیش ساخته شده

بتن پیش ساخته با استفاده از قالب‌های از پیش آماده شده در کارخانه‌های تولید بتن ساخته می‎شود. در کارخانه‌ها، با استفاده از قالب‌های پرکاربرد، این نوع از بتن‌ها را در ابعاد و اشکال مختلف و بر اساس استانداردهای تولید بتن اکسپوز تولید می‌کنند. البته برای استفاده از این نوع بتن‌ها، باید نکاتی را هم رعایت کنید که به شرح زیر هستند:

  • تراز کردن و شاقول کردن بلوک‌ها، باید به روش استاندارد و طبق ضوابط انجام شود.
  • بلوک‌ها و پنل‌های شکسته و ترک خورده مورد استفاده قرار نگیرند.
  • با توجه به ابعاد و حجم بتن، باید از روش‌های مناسب برای نصب آن‌ها استفاده شود.
  • شرایط مورد نیاز برای چسباندن این بتن‌ها به سطح مورد نظر باید به درستی فراهم شود.

بتن‌های اجرا در محل

از پنل‌های اجرا در محل پروژه، معمولا در پروژه‌هایی مانند ساخت پل‌ها و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود و تمامی مراحل تولید و بتن‌ریزی نیز در محل پروژه انجام می‌شود. در برخی از پروژه‌های بزرگ، خرید بتن اکسپوز از پیش آماده شده می‌‎تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد، به همین دلیل، در این مواقع معمولا پیمانکاران تصمیم می‌گیرند تا تمامی فرایند‌های قالب‌گذاری و بتن‌ریزی را در محل پروژه انجام دهند.

مزایای استفاده از بتن اکسپوز

به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند، معمولا برای اکثر سازه‌های بتنی استفاده می‎شوند. مهم‌ترین مزایای این نوع از بتن‌ها، به شرح زیر می‌باشد:

  • بتن اکسپوز با استفاده از مواد اولیه تولید بتن معمولی ساخته نمی‌شود و به همین دلیل، طول عمر بالایی دارد.
  • وزن بتن نما، به دلیل شکل ظاهری و قالب‌بندی خاص، نسبت به سایر مصالحی که برای نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‎‌شود سبک‌تر است.
  • تغییرات آب و هوایی بر روی این نوع از بتن‌ها تاثیری ندارد و به همین دلیل، از بتن نما می‌توان در تمامی فصول سال و شرایط اقلیمی استفاده کرد.
  • بتن اکسپوز را می‌توان با ملات‌های چسبنده، چسب و حتی خشک اجرا کرد.
  • بتن نما عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی است.
  • به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند.
  • باعث ایجاد انعطاف‌پذیری در طراحی می‌شود.
  • زمان اجرای بتن اکسپوز بسیار کوتاه است.

نکات مهم برای خرید بتن اکسپوز

برای خرید بتن نما و یا همان اکسپوز، باید نکاتی را رعایت کنید و با توجه به آن‌ها، به خوبی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و بهترین نمونه را متناسب با پروژه خود خریداری کنید، این نکات به شرح زیر هستند:

  • ابعاد بتن:

بتن‌های اکسپوز، معمولا در دو شکل مربعی و مستطیلی تولید می‎شود. به همین دلیل، باید با توجه به نوع چیدمان سقف، کف و دیواره‌ها و مدل و طرح نما، نوع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • کیفیت بتن اکسپوز:

یکی از نکات مهمی که در زمان خرید بتن نما باید به آن دقت داشته باشید، کیفیت ساخت و تایل‌ آن است. استحکام و مقاومت، تابیدگی و ناشاقولی، زیبایی و نوع روش روش نصب نیز از نکات دیگری است که باید آن‌ها را هم بررسی کنید.

  • قیمت بتن نما:

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم برای خرید بتن نما، قیمت بتن اکسپوز است. این نوع از پنل‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که می‌تواند بر روی قیمت نهایی آن تاثیرگذار باشد.

شما می توانید تمامی محصولات ساختمانی نظیر: سنگ آنتیک، تیرچه خرپایی، تیرچه پیش تنیده و... را از طریق وب سایت رسمی ایران فریمکو خریداری نمایید.