Title

راه و شهر سازی

تمرکز جمعیت در شهرهای کوچک و بزرگ یکی از مهم‌ترین مشخصات توسعه اقتصادی است. در سال‌‌ ۱۳۰۰میلادی، یک دهم و در سال‌‌ ۱۹۰۰ حدود یک ششم جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌‌‌کردند و در حال حاضر نیز حدود نیمی‌‌ ‌از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌‌‌کنند. در حالی که گذار از روستا‌نشینی به شهرنشینی در کشورهای توسعه یافته‌‌ای چون ایالات متحده تا حدود زیادی کامل شده، روند شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه‌‌ای چون برزیل، چین و هند با سرعت قابل ملاحظه‌‌ای در جریان است.

با افزایش جمعیت و افزایش تقاضای شهر نشینی شهرها دیگر توان پاسخگویی به نیازهای سکونتی مردم را ندارند و از این رو در تمام کشورها شهرها باید گسترش یابند. با گسترش شهرها به طور ناخودآگاه راه‌ها نیاز گسترش یافته و صنعت راه و شهرسازی روز به روز پیشرفته‌تر، مدرن‌تر و جدیدتر می‌شود. از این رو حوزه شهرسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وزارت راه و شهرسازی وظیفه نظارت بر این امر را بر عهده دارد. به منظور سیاست گذاری در این زمینه، درک الگوهای شهرنشینی وعوامل تعیین‌کننده آن ضروری به نظر می‌‌‌رسد.

همان‌طور که می‌‌‌دانیم گسترش شهرنشینی مسائل زیست محیطی و اجتماعی عمده‌‌ای را به بار می‌‌‌آورد. تبدیل فضاهای باز حومه شهرها به مناطق مسکونی و از بین رفتن زیستگاه‌‌های طبیعی، نابودی فضاهای تفریحی و افزایش تقاضای محصولات کشاورزی برای تامین نیاز جمعیت شهری از جمله این مسائل است.
 به علاوه تمرکز تراکم جمعیت در مکان‌‌های مشخص مستلزم ایجاد زیربناهای لازم نیز هست. ایجاد یک سیستم حمل ونقل عمومی‌‌‌ سریع، عرضه آب سالم و عرضه برق، تدارک سیستم‌‌های بهداشت و مدیریت زباله و ارائه خدمات سلامتی از جمله زیرساخت‌‌های مورد نیاز هستند که در صنعت راه و شهرسازی باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

قطعات پیش ساخته بتنی

قطعات پیش ساخته قطعاتی هستند که در محل تولید یعنی کارخانه یا کارگاه تولید شده و پس از انتقال به محل مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند در ساخت این قطعات که از جنس بتن ساخته می‌شوند از آخرین تکنولوژی و افراد حرفه‌ای استفاده شده و به این روش به تولید انبوه می‌رسند که در نتیجه می‌توان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشت و در ساخت و سازها استفاده نمود.
 قطعات پیش ساخته در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مخصوص تولید و مورد سنجش کیفیت قرار می‌گیرند، پس از آن برای استفاده در ساخت و ساز به هر مکانی که مورد نیاز باشد ارسال می‌شوند و به این طریق بخشی از کار ساخت و ساز خانه پیش از این در کارگاه و کارخانه صورت گرفته و به همین خاطر است که به آن قطعات پیش ساخته می‌گویند.
این قطعات باید بسیار مقاوم ساخته شوند و تمام استانداردهای یک بتن مقاوم را داشته باشند. چرا که استحکام و دوام ساختمان وابسته به این قطعات است. این قطعات برای اولین بار در اروپا ساخت و تولید شدند و امروزه در صنعت ساخت و ساز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. قطعات پیش ساخته چهار نوع می‌باشند که عبارتند از:

  • قطعات پیش ساخته مسلح
  • قطعات پیش تنیده
  • قطعات بتنی پیش تنیده پیش کشیده
  • قطعات بتنی پس تنیده پس کشیده

بتن آماده استاندارد

بتن‌های آماده به بتن‌هایی گفته میشود در کارخانه یا کارگاه تولید شده و پس از تولید به مکان مورد نظر برای استفاده انتقال می‌یابد و مورد استفاده قرار میگیرند. معمولا این بتن‌ها در پروژه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان تولید بتن در محل مورد نظر وجود نداشته باشد و یا برای تولید بتن محدودیت‌هایی وجود دارد. به عبارت دیگر بتن‌های آماده همان بتن‌های معمولی هستند و ترکیباتی کاملا مشابه بتن‌های معمولی دارند و فقط محل تولید متفاوتی را دارا هستند.
 بتن آماده یکی از راهکارهایی است که در صنعت ساخت و ساز برای مقابله با شلوغی و آلودگی در کسب و کار استفاده می‌گردد. با رشد روزافزون فضای شهری و همچنین محدود شدن فضای کارگاهی، بسیاری از سازندگان و پیمانکاران به استفاده از بتن آماده روی آورده‌اند و این نوع بتن به‌عنوان یک محصول مناسب شناخته می‌شود.

یکی از مهمترین و رایج ترین موارد کاربرد بتن آماده در ساخت بتن مسلح در پی ساختمان‌ها یا در ساختمان‌های اسکلت بتنی میباشد. یکی دیگر از کاربرد های آن در ساخت راه با روسازی بتنی است. همچنین به دلیل مقاومت بالا می‌توانند در فضاهای باز و پر ترافیک نیز به کار برده شوند.

بتن مسلح به الیاف شیشه(GFRC)

بتن‌های مسلح به الیاف شیشه همان بتن‌های معمولی هستند که تنها تفاوت آن‌ها با بتن‌های معمولی وجود فیبر یا الیاف شیشه در ترکیباتشان است. معمولا از الیاف شیشه‌ای برای افزایش استحکام و مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی استفاده می‌شود. الیاف شیشه را با استفاده از ذوب کردن شیشه و عبور از روزنه های با قطر کمتر از 25 میکرومتر تولید و در بتن استفاده می‌کنند.

برای مخلوط الیاف شیشه به ترکیب بتن از دو روش استفاده میشود که روش اول به صورت افزایش الیاف به شکل مرحله‌ای به میکس بتن انجام می‌شود و روش دوم به صورت اسپری الیاف به سطح بتن انجام میگیرد که طبق تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته شده روش اول بهتر و اصولی تر است و بتن‌های ساخته شده با این روش مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی همانند ضربه، حرارت و ... دارند.

شما می توانید از دیگر محصولات وب سایت رسمی ایران فریمکو نظیر: بتن مسلح به شیشه، بتن آماده استاندارد، ساختمان های پیش ساخته بتنی و... بهره مند شوید.