Title
همه چیز درباره  بتن آماده استاندارد
ایران فریمکو / مقالات / همه چیز درباره بتن آماده استاندارد

همه چیز درباره بتن آماده استاندارد

همه چیز درباره بتن آماده استاندارد

در ابتدا بتن آماده استاندارد با نماد RMC مشخص می شود و بتنی است که در کارخانه در شرایط خاص تهیه می شود. این نوع مخلوط که با عنوان بتن آماده شناخته می شود از طریق کامیون های اختصاصی مجهز به میکسر به محل پروژه انتقال داده می شود. بتن آماده در واقع رایج ترین شکل بتن است، زیرا ۷۵ درصد از انواع بتن مورد استفاده را تشکیل می دهد.

تعریف بتن آماده

بتن آماده استاندارد یا به اختصار RMC مخلوطی از سیمان، آب و سنگدانه ها است که با نسبت های مشخص و در مراحل خاصی با هم مخلوط می شوند و در زمان اختلاط به دقت در نظر گرفته می شود تا جرم بتن یکنواخت به دست آید. نقش هر یک از اجزای مخلوط در بتن آماده به صورت زیر است:

  1. سیمان: وظیفه تامین بتن با مقاومت مورد نیاز را بر عهده دارد و مهمترین عنصر در آن می باشد.
  2. آب: مسئول ایجاد یک واکنش شیمیایی در تماس با سیمان است و بنابراین مایع حیاتی مخلوط است.
  3. سنگدانه: سنگ خرد شده، شن و ماسه اغلب از معادن به دست می آیند و ۶۰ تا ۷۰ درصد حجم بتن را تشکیل می دهند.
  4. برخی مواد افزودنی جامد یا مایع: در حین یا قبل از آماده سازی بتن به منظور افزایش مقاومت و حفظ شکل پذیری آن تا رسیدن به محل اضافه می شوند. 

مشخصات بتن آماده با بهترین کیفیت:

  • استفاده از تناسب دقیق مصالح در ساخت بتن آماده برای دستیابی به مشخصات دوام و ظاهر مورد نیاز با در نظر گرفتن مجموعه ای از اصول ضروری است.
  • استفاده همزمان از سنگدانه های تمیز، محکم و بادوام بسیار مهم است.
  • حداقل مقدار آب مورد نیاز برای تشکیل بتن باید برای تسهیل تراکم و گیرش بتن استفاده شود.
  • مقادیر کمی از افزودنی های مورد استفاده در بتن را می توان برای بهبود میزان گیرش و مقاومت بتن استفاده کرد.

راه های حفظ کیفیت بتن آماده:

  • کامیون هایی که بتن را حمل می کنند باید هر بار قبل از بارگیری تمیز شوند و این کامیون ها پس از بازگشت شسته شده و از بتن باقی مانده به عنوان پرکننده درشت استفاده شود.
  • بتن باید به طور مرتب از نظر مقاومت فشاری بررسی شود.
  • همچنین آزمایش اندازه و شکل بتن و همچنین چگالی، تمیزی و رطوبت آن برای اطمینان از کیفیت اجزای آن مهم است.
  • اندازه ذرات جامد با فرآیند الک روی تمام سنگدانه ها و شن و ماسه مورد استفاده توزیع می شود.
  • در حالی که بتن در حال انتقال به محل است، باید از طریق کامیون های مجهز به میکسر انجام شود تا از سفت شدن و کاهش کیفیت بتن در طول فرآیند حمل و نقل جلوگیری شود.
  • ریختن بتن در مراحل متناوب به جای تیز کردن و تیز کردن بتن انجام می شود. 

قیمت بتن آماده

شاید در مورد قیمت خرید بتن آماده در کشور سوال داشته باشید؟ در واقع قیمت بتن آماده به ازای هر کیلوگرم بر متر مکعب بسته به نوع بتن تقریباً متفاوت می تواند باشد. بسیاری از افراد تمایل به انتخاب بتن آماده دارند زیرا باعث صرفه جویی در زمان و تلاش آنها می شود.

عوامل موثر بر هزینه بتن آماده

عوامل زیادی بر قیمت بتن آماده استاندارد تاثیر می گذارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قیمت مصالح ساختمانی
  • فاصله حمل و نقل بتن آماده، که در آن فاصله بین سایت و شرکت یا کارخانه تولید کننده بتن آماده بر قیمت تمام شده بتن تأثیر می گذارد.
  • دستمزد کارگران و خدمات بیمه ای آنها 
  • نرخ جهانی بتن و بتن آماده

انواع بتن آماده

ممکن است فکر کنید بتن آماده استاندارد یک نوع است، اما انواع بتن آماده با توجه به ترکیب اجزای موجود در آن متفاوت است. معمولا آنها به چند دسته  تقسیم می شوند که به شرح زیر هستند:

۱. بتن آماده پرمقاومت:

تنش آن می تواند بین ۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تا ۱۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد. معمولا در آسمان‌خراش‌ها، پل‌ها، لوله‌های زیرزمینی یا زیر آب و ساختمان‌ها برای آستربندی استفاده می‌شود، زیرا مستحکم است و فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌کند. این نوع بتن آماده با استفاده از Super PlastiSide با تعویض آب کم یا بدون تعویض و با مخلوط خاص تولید می شود.

۲. بتن آماده با کارایی بالا:

مشخصات آن با توجه به نیاز مشتری متفاوت است، می تواند در برابر خراشیدگی، سرما و یخ زدگی، انقباض مقاوم باشد. در آن از الیاف فولادی برای رسیدن به هدف استفاده می شود و برای توزیع نیازی به فرد یا کارگر ندارد زیرا در هنگام ریخته گری به دلیل روان بودن بالا به تنهایی توزیع می شود.

۳. بتن آماده لاینینگ یا شاتکریت:

این نوع بتن آماده استاندارد در محل تعیین شده پاشیده می شود مثلاً در مرمت ساختمان قدیمی استفاده می شود و در تونل های موجود قابل استفاده است. آنچه آن را متمایز می کند، نسبت بالای سیمان در بتن است.

۴. بتن آماده سنگین:

حاوی آهن و سرب است و از این نوع بتن در تاسیسات هسته ای و یا در مکان های نزدیک به منابع تشعشع استفاده می شود.

۵. بتن آماده سبک:

در سازه هایی که نیاز به سبک سازی دارند و یا در فضاهای کوچک استفاده می شود.

تفاوت بتن آماده و معمولی

بتن آماده استاندارد شباهت زیادی به اجزای بتن معمولی دارد اما فرآیند آماده سازی و ریختن آن باعث دقت بیشتر آن می شود و قیمت بتن آماده از بتن معمولی بیشتر است. بتن به دست آمده از اختلاط اجزای اساسی، سیمان، آب و سنگدانه، مقاومت معمولی بتن را به ما می دهد. میزان مقاومت آنها معمولا حدود ۱۰ تا ۴۰ مگاپاسکال است. بتن معمولی با مقاومت منظم بسته به خواص سیمان و شرایط آب و هوایی محل ساخت، زمان گیرش اولیه ۳۰ تا ۹۰ دقیقه دارد.

چگالی بتن معمولی بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. مقاومت فشاری آن نیز ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع  است. این نوع بتن ها عمدتاً در ساخت پیاده روها و ساختمان ها بخصوص در مناطقی که تقاضا برای مقاومت کششی بالا کم است استفاده می شود. دوام این نوع بتن کاملا رضایت بخش است. اما بتنی که در بچینگ مخلوط می شود بتن آماده نامیده می شود. این نوع بتن با کمک یک میکسر حمل و به محل آورده می شود. بتن آماده بسیار دقیق است و در اکثر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد بتن آماده استاندارد، باید گفت که عناصر ساختاری مختلفی را می توان با این بتن ساخت، زیرا در کارخانه تولید و طبق فرمول خاص، مواد آن اختلاط می یابد. از آنجایی که ساخت آن در کارخانه اتفاق می افتد، کیفیت آن تضمین شده است. بتن آماده استاندارد ویژگی هایی خاصی دارد مانند:

  • داشتن میزان مقاومت Mpa ۱۰۰
  • آب انداختگی
  • کاهش جمع شدگی
  • و ...

مصارف بتن آماده

از طریق مجموعه ای از نکات ذکر شده در زیر با برجسته ترین کاربردهای بتن آماده استاندارد در ساخت و ساز آشنا شوید تا درک خود را از ماهیت کاربردهای مهم بتن آماده کامل کنید:

  • کارهای عمرانی و ساختمانی مانند پل
  • پروژه های ساختمانی مانند فونداسیون پروژه ها، دیوارها، دیوارهای حائل و لوله های زیر زمینی
  • روش ها و سیستم های توسعه
  • ساختمان سازه ای شامل تونل ها، جان پناه ها، ستون ها و تیرها 

از انواع مختلف بتن در ساختمان سازی، سد سازی،برج سازی و غیره استفاده می شود. آنها تنوع زیادی از نظر مقاومتی دارند. اما نوعی بتن وجود دارد که به آن بتن آماده استاندارد می گویند و این بتن در مقادیر معین و استانداردهای خاص تولید می شود. بتن آماده در نتیجه یک فرآیند اختلاط خاص و با توجه به هدف مورد نظر به صورت پیش ساخته تولید شده و با استفاده از یک نوار نقاله به یک میکسر بزرگ منتقل می شود تا به محل پروژه برسد.

بسیاری به دلیل اختلاط دقیق و حفظ محل، گزینه بتن آماده را به بتن معمولی ترجیح می دهند. بتن به طور کلی از سیمان، آب و مقدار معینی ماسه، شن یا شن خرد شده تشکیل شده است. بتن آماده با توجه به حجمی که بر حسب متر مکعب بیان می شود به فروش می رسد. در ایران شرکت های بتن آماده استاندارد بسیاری وجود دارند که بتن را برای شما تامین می کنند. اگر می خواهید تمام جزئیات مربوط به بتن را بدانید، باید مقاله ما را بخوانید که به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد.

مزایای بتن آماده:

  • کارخانه بچینگ بتن آماده از تجهیزات پیشرفته و مکانیزم کاری استاندارد استفاده می کند که امکان به دست آوردن بتن با کیفیت بالا را فراهم می کند.
  • بتن آماده استاندارد از نظر آزمایش مواد مداوم و منظم به شدت کنترل می شود.
  • فرآیندهای اختلاط مورد استفاده در بتن آماده به کاهش نسبت سیمان مصرفی در حدود ۱۰ الی ۱۲٪ کمک می کند که به معنی آلودگی کمتر زیست محیطی است.
  • بتن آماده ساختار بادوام تری را ارائه می دهد که منجر به هزینه کمتر و عمر طولانی تر می شود.
  • فرآیند آماده سازی بتن آماده باعث صرفه جویی در هزینه های تحمیل شده بر نیروی کار مورد نیاز و همچنین کاهش خطاهای انسانی بالقوه می شود.

معایب بتن آماده:

  • استفاده از بتن آماده نیاز به سرمایه گذاری اولیه زیادی دارد.
  • این نوع بتن برای پروژه های کوچکی که نیاز به بتن کمتری دارند مناسب نیست.
  • استفاده از بتن آماده در محل کار نیازمند مکانیزم انتقال کارآمد از بچینگ پلانت است.
  • باید اطمینان حاصل شود که بتن آماده هنگام رسیدن به محل آماده ریختن خواهد بود تا از لغزش در مخلوط جلوگیری شود.
  • اگر احتمال دیر رسیدن به محل ریخته گری را در نظر بگیریم که نباید از زمان اختلاط کارخانه بیشتر از ۲۱۰ دقیقه باشد، خرابی کامیون یا ترافیک می تواند مشکل ایجاد کند. 

شرکت ایران فریمکو

یکی از بهترین تامین کنندگان بتن آماده استاندارد و مصالح ساختمانی در ایران است. این شرکت دارای آزمایشگاه های مرکزی برای توسعه بتن، تجزیه و تحلیل اجزای مورد استفاده و جستجوی بهترین محصولات مدرن است. این شرکت از زمان تاسیس خود با گروهی از پروژه های معتبر همکاری داشته است که نشان از معتبر بودن و کیفیت خوب محصولات آن است.