Title
کاربرد و مزایا ﺑﺗن رﻧﮕﯽ
ایران فریمکو / مقالات / کاربرد و مزایا ﺑﺗن رﻧﮕﯽ

کاربرد و مزایا ﺑﺗن رﻧﮕﯽ

ﺑﺗن رﻧﮕﯽ

بتن رنگی در حقیقت همان بتن ساده‌ای است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها تفاوت بتن رنگی با بتن ساده، تنوع در رنگ آن است. ترکیبات بتن رنگی در برابر فرسایش بسیار مقاوم بوده و از استحکام بالایی برخوردار است. معمولا این بتن را در مسیرهای پر رفت و آمد و معبرهایی که وسایل نقلیه سنگین از آن عبور می‌کنند، به عنوان کفپوش انتخاب می‌کنند که تنوع رنگ بسیار بالای این نوع بتن، آن را به ابزاری بسیار کاربردی برای تزئین سطوح مختلف تبدیل کرده است.
مهندس معمار این امکان را دارد که با استفاده از این نوع بتن، نقوش مختلف و رنگارنگی را روی سطوح صاف یا منحنی پیاده سازی کند. در دسترس بودن، قیمت مناسب، زیبایی منحصر به فرد و دوام بسیار بالای این نوع پوشش، دلیل اصلی محبوبیت آن در بین معماران برای تزئین ساختمان‌ها و اماکن مختلف است.
به بیان تخصصی تر ﺑﺗن رنگی  ﺑﺗنی است با ﻗﺎﺑﻠیت اﯾﺟﺎد ﻣﻘﺎوﻣت بالا در برابر فشار و سایش و خوردگی. همچنین این بتن از نظر فیزیکی و مکانیکی از توان مقاومت بالایی برخوردار است و در مکان های پرتردد و ترافیک ماشین آلات سنگین چون لیفتراک و جک پلت به کار میرود.

فرآیند تولید بتن رنگی

این نوع بتن ها براساس فرآیند تولید به دو دسته محصول ملاتی (آرملات) و محصول خشکه پاس (آرموکریت) تقسیم می شود. در حالت کلی 2 روش برای ساخت یک واحد بتن رنگی وجود دارد که عبارتند از:

  • روش اول:

استفاده از رنگ آمیزی سطحی و روش دوم استفاده از سیمان رنگی یا رنگدانه است. در این روش (بتن های رنگ آمیزی شده) همانند نقاشی با قلمو، سطح بتن توسط رنگ، مورد رنگ آمیزی قرار میگرد. البته در این روش چون داخل بتن هیچ رنگ خاصی نداشته و به همان شکل رنگ معمولی (طوسی یا سفید) می باشد، احتمال ریزش رنگ بسیار زیاد بوده (تردد، بارات و...) و از این جهت مورد تایید مهندسین نیست و دایره کاربری کمتری دارد. همچنین از دیگر معایب این روش، هزینه های زیاد بازسازی و رنگ آمیزی مجدد است.

  • روش دوم:

در روش دوم که اصولی‌تر و همچنین استاندارتر نیز می‌باشد، میتوان از سیمان های رنگی و یا رنگدانه در تولید بتن استفاده کرد. در این حالت رنگ تماما در داخل قلب بتن قرار گرفته و حتی با ریزش رویه تغییر رنگی رخ نداده و چون محتوای داخل بتن به همان رنگ رویه آن می باشد نیازی به ترمیم آنچنانی نیست. در اکثر ساخت‌وساز های حوزه بتن رنگی، روش دوم مرسوم تر است.

ساختار بتن‌های رنگی

بتن رنگی از سیمان (سفید،طوسی) و آب و سنگدانه های معدنی (ماسه و شن) و سنگدانه های مصنوعی (سنگدانه ها به‌ همراه اکسید آهن،اکسید منگنز، کربنات کلسیم، کبالت) بوجود می آید و با افزودنی های مناسب (فوق روان کننده ها و مواد زودگیر و …) دیگر بکار می رود.
 در این روش سنگدانه ها بصورت بسیار ریز با قدرت چسبندگی بالا و جهت بوجود آوردن چسبندگی وافزایش مقاومت رنگ به سیمان مخلوط میشوند که بصورت یکدست و یکنواخت درمی‌آید و به افزایش مقاومت بتن دربرابرسایش کمک می کند.

کاربرد بتن‌های رنگی

بتن های رنگی برای مواردی مختلفی کاربردی هستند ازجمله:
1- استفاده در ساخت کفپوش های پیاده رو، خطوط بی آر تی و میدان ها
2- زیبا سازی بافت شهری
3- رنگی کردن سازه‌ های بتنی از دیگر کاربرد های بتن رنگی است، مانند آشیانه حفاظت هواپیما های جنگی یا انبار مهمات مکان‌ های نظامی که به استتار سازه کمک می‌ کند
4- از آنجایی که سالن های تولید و انبار ها در معرض سایش و یا برخورد اجسام تیز و همچنین ریزش مواد هستند استفاده از کفپوش های سخت کننده بتن های رنگی توصیه می شود
5- اجرای طرح های معماری متفاوت
6- در ساختمان هایی همچون منازل عمومی، فرودگاه ها، بیمارستان و ...
7- جهت ایجاد مسیر های روشن تر برای عابران و دوچرخه سواران
8- در تراموا
9- در بخش های مشخصی از پارکینگ‌ها
10- سالن های ورزشی روباز همچون اسکیت، بسکتال و ...
11- در سواحل جهت نمایش خطوط

مزایای بتن نوع رنگی

ازجمله مهم ترین ویژگی های این نوع بتن را میتوان اینگونه بیان کرد:
•    دسترسی آسان به این نوع محصول
•    امکان انعطاف بالا در طراحی و اجرا
•    تنوع بالا در تولید و اجرای رنگ های مختلف
•    مقاومت در برابر عوامل محیطی
•    نیاز بسیار کم به تعمیر و همچنین نگهداری (مقاومت بالا)
البته ویژگی های این نوع بتن تنها به این موارد ختم نمی شود ولی در حالت کلی میتوان گفت این موارد اصلی ترین گزینه ها برای محبوبیت بتن رنگی هستند.

چگونگی اجرای بتن رنگی

بتن رنگی هم مانند بتن ساده، درست در زمان بتن ریزی آماده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجایی که اغلب بتن رنگی به صورت کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای هر متر مربع پنج کیلوگرم بتن رنگی کفایت می‌کند. استفاده از بتن رنگی صنعتی به عنوان پوشش، مقاومت آن را در مقایسه با بتن ساده دو برابر می‌کند، البته لازم به‌ذکر است که استفاده از رنگ دانه‌های معدنی و سیلیس چسبندگی ترکیب و دوام بتن رنگی ساده را نسبت به بتن ساده زیادتر می‌کند.
هنگام ساخت بتن رنگی اگر مخلوط به درستی با هم ترکیب نشود، حفره‌های بزرگ و کوچکی در بتن ایجاد می‌شود و این حفره‌ها می‌تواند به مرور باعث فرسایش و ترک خوردگی بتن شود.
 هنگام بتن ریزی و اجرای بتن رنگی توجه کنید که تجهیزات مصرفی برای تهیه بتن عاری از هر گونه مواد اضافی مانند روغن، گریس، زنگ‌زدگی و آلودگی باشد، در غیر اینصورت علاوه بر خراب شدن کیفیت رنگ در بتن، ممکن است از میزان سختی و کیفیت بتن نیز کاسته شود.

شما می توانید از دیگر محصولات وب سایت رسمی ایران فریمکو نظیر: بتن مسلح به شیشه، بتن آبند، بتن اکسپوز و... بهره مند شوید.