Title
نیوجرسی بتن چیست و چه کاربردی دارد؟
ایران فریمکو / مقالات / نیوجرسی بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

نیوجرسی بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

نیوجرسی بتن چیست؟

نیوجرسی بتن یا موانع نیوجرسی، قطعاتی پیش ساخته هستند که عموما کاربردی برای ساخت و سازهای بزرگ ندارند و هدف از ساخت آنها، بیشتر استفاده در بخش‌های راه و جاده‌ سازی و همچنین ایجاد موانع جهت جلوگیری یا ایمنی در تردد است. نیوجرسی بتن ها برای اولین بار در سال 1950 میلادی در نیوجرسی آمریکا، برای جداسازی و همچنین ایجاد حفاط امنیتی در حاشیه جاده ها استفاده شد به همین دلیل نام آنها نیز برگرفته از همان شهر، بتن نیوجرسی نام گرفت.
این سازه‌ها همانطور که گفته شد به شکل پیش ساخته و از قبل آماده شده در اختیار مجری قرار می گیرد. همانند اکثر سازه های بتنی مشابه، مصالح اصلی این نوع بتن نیز ترکیب سیمان و آب در یک قالب میلگرد پوش است اما از مصالح دیگری همچون سنگدانه و افزودنی های مقاوم ساز در ساخت آنها بهره گرفته می شود.
البته پروژه نیوجرسی بتن یک پروژه موفق بود و به همین دلیل نمونه دیگری از موانع نیوجرسی در قالب های پلاستیکی تولید شد که به شکل توخالی و یا گاها با پرکردن آب به داخل این قالب ها، موانع خوبی را در جاده و یا سایر نقاط شهر برای جلوگیری از ورود خودروها ایجاد کردند.
برای نمونه های بتنی باید استاندارد های ساخت حتما رعایت شود. استاندارد های کلی ساخت در کشور ما برای سیمان مصرفی، سیمان تیپ 1 و سیمان تیپ 2 به شماره 389، سنگدانه با استاندارد ملی 302 و میلگرد با مقاومت کششی حداقل 400 مگاپاسکال بوده و سایر موارد همچون آب مصرفی نیز دارای شرایطی همچون عاری بودن از هر گونه مواد اسیدی و قلیایی می باشد.
قالب های نیوجرسی دارای اندازه های مختلف هستند ومیتوانند با ارتفاع و یا طول وعرض بیشتر متناسب با محاسبات استقامت ساخته شوند. برای مثال یک نیوجرسی بتن با وزن 5 تن، در ابعاد پاشنه (قسمت تحتانی) 70 سانتی متری، ارتفاع 100 سانتی متری و طول 600 سانتی متری میتواند ساخته شود. این مشخصات برای بتن نیوجرسی نوع بزرگ و همچنین نوع سوراخدار آن می باشد. گاها ممکن است با انجام محاسبات دقیق و طراحی درست اندازه پاشنه تا طول 6 الی 8 متر نیز بتوان این بتن های پیش ساخته را تولید کرد.
نمونه بارز این نوع از بتن های پیش ساخته را در اماکن عمومی و به عنوان موانع قرار داده شده مقابل واحد های صنفی به عنوان تخلف آن واحد ها، بسیار مشاهده کرده‌اید. همچنین نوع پرکاربرد این نوع از بتن ها، نوع 8 متری آنها است که در اتوبان ها درحال حاضر استفاده می‌شود.

روش های مختلف تولید نیوجرسی بتن

در کل چندین روش مختلف برای تولید نیوجرسی بتن وجود دارد. همانند سایر مصالح بتنی، برای اینکه یک شکل هندسی خاص را بتوان به مصالح نهایی اعمال کرد حتما باید ابتدا قالب آن را به درستی در اختیار داشته باشیم. طبق گفته بخش قبلی باید استاندارد های ساخت حتما در بخش مصالح این نوع بتن رعایت شود. پس از تولید بتن مورد نیاز (که عموما به شکل دستی انجام می شود) میتوان در دو حالت قالب های بتن را قرار داده و مصالح را در داخل آن ریخت.

حالت اول قرار دادن قالب ها به‌ شکل وارونه است. یعنی بخش تحتانی و پهن قالب در بالا قرار گرفته و از همان بخش مصالح بتن داخل قالب ریخته شود تا خشک گردد. روش دوم حالت ایستاده است که قالب به همان شکل محصول نهایی روی زمین قرار گرفته و مصالح درداخل آن ریخته می شود. در چندین حالت میتوان این نوع از بتن های پیش ساخته را تولید کرد. در حالت اول تمامی کارها به شکل دستی انجام می شود. یعنی تمامی مراحل تهیه بتن، قالب گیری و ... توسط نیروی انسانی و دست انجام می شود.
در حالت دوم که حالتی مکانیزه تر می باشد اکثر مراحل توسط دستگاه و بدون دخالت نیروی دست بوده و تنها مرحله تهیه بتن است که به‌ شکل دستی انجام می شود. روش دیگری نیز تحت عنوان روش درجا وجود دارد که میتوان آن را ترکیبی از دو روش بالا دانست. در کارگاهای بزرگ روش دوم یعنی اتوماتیک و در کارگاه های کوچک روش اول مرسوم تر است. البته همیشه لازم نیست تا نیوجرسی بتن را به شکل دست اول خریداری کنید. بسته به نیاز پروژه خود میتوانید از بتن های نیوجرسی دست دوم نیز استفاده کنید که هزینه کمتری برای شما خواهد داشت.

مزایای بتن پیش ساخته نیوجرسی

این نوع از بتن های پیش ساخته یک گزینه اصلی در بخش راه وجاده سازی هستند. زمانی که از این نوع موانع برای تفکیک مسیر و یا ایجاد حفاظ استفاده می شود میتوان اینگونه گفت که:

  • در صورت برخورد خودرو ها به این موانع میزان خسارت بسیار کم است (هم برای سرنشین و هم برای موانع).
  • درصورت تخریب و فرسودگی هرکدام از آنها میتوان فورا با نمونه دیگری آن را جایگزین کرد.
  • امکان جابجایی آنها عموما راحت‌تر انجام می شود.
  • امکان ساخت در اندازه های مختلف متناسب با محل مورد نیاز را دارند.
  • به دلیل جنس بتنی، نور خودرو ها را مخصوصا درشب منعکس نمی کنند.
  • برای اکثر پروژه ها میتوان از این نوع موانع سریعا استفاده کرد.
  • به دلیل شکل ظاهری و همچنین کارایی بالا، باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند.

در این بخش گفتیم که دایره کاربرد این نوع از بتن های پیش ساخته زیاد است اما بد نیست به محل های استفاده این نوع بتن اشاره‌ای هم داشته باشیم. پرکاربرد ترین محل استفاده از این نوع بتن ها برای جداسازی مسیر در ترافیک های شهری وجاده است:

  • جهت ساخت دور برگردان در کمربندی یا جاده
  • جهت انجام تقسیمات و یا مسیر گذاری در داخل پمپ بنرین ها و جایگاه های سوخت
  • جهت ساخت محوطه در شهرک های صنعتی
  • برای ایجاد حصار در باغ یا اطراف ویلا
  • در داخل پارکینگ ها و محوطه های باز (برای مثال حیاط بیمارستان)
  • ساخت سیل بند و موانع آب

این نکته را هم اضافه کنیم که ممکن است نیوجرسی بتن را تحت عناوین همچون گارد نیوجرسی، جدول نیوجرسی، نیوجرسی کوچک و ... نیز بشنوید که همه این موارد در کل اشاره به همان ساختار پاشنه پهن این نوع از قالب ها دارد.
همچنین میتوانید نیورجرسی بتن هارا در ابعاد سفارشی نیز تهیه کنید که در اینصورت باید به شرکت یا کارخانه تولید کننده سفارش دهید تا متناسب با ابعاد مورد نیاز شما قالب مدنظر را به شکل سفارشی تولید نماید (با انجام محاسبات استقامتی و کاربردی) که دراینصورت هزینه بیشتری مسلما متحمل شما خواهد شد اما انجام این پروسه غیرممکن نیست.