برج نوری یا همان دکل نوری یکی از جاذبه های زیبای موجود در شب است که حدود 6 تا 70 متر ارتفاع دارد. از این برج های نوری جهت زیبا سازی محیط های گوناگونی مثل: پارک، شهربازی، مکان های توریستی، فرودگاه و... استفاده می گردد. برج نوری چیست؟ + مزایای آن | ایران فریمکو
Title
برج نوری چیست؟ + مزایای آن
ایران فریمکو / مقالات / برج نوری چیست؟ + مزایای آن

برج نوری چیست؟ + مزایای آن

برج نوری چیست ؟

مطمئنن تا به حال در هنگام گذر از یک مکان تفریحی یک برج نوری توجه شما را به خود جلب کرده است. برج نوری یا همان دکل نوری یکی از جاذبه های زیبای موجود در شب است که حدود 6 تا 70 متر ارتفاع دارد. از این برج های نوری جهت زیبا سازی محیط های گوناگونی مثل: پارک، شهربازی، مکان های توریستی، فرودگاه و... استفاده می گردد.

برج نوری انواع مختلفی دارد که عبارتند از: برج نوری سبد ثابت، برج نوری سبد متحرک، برج نوری سبد سیار، برج نوری تلسکوپی، برج نوری استادیومی برج نوری مطمئنا در هنگام گذر از مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، دکل‌ها بلند قامتی که در بالای آن‌ها انواع لامپ‌های پرنور تعبیه شده‌اند، توجه شما را جلب کرده‌اند.

این دکل‌ها برج نوری نام دارند که انواع و اقسام مختلفی دارند و هریک از آن‌ها در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند و کاربرد خاص خود را دارند اما عموما برای روشن کردن فضای اطراف مبلمان های شهری در محل هایی همچون اقامتگاه ها، پارک های بانوان، شهربازی و... استفاده می شود. در این مقاله همراه مجموعه ایران فریمکو باشید تا در مورد برج نوری، انواع آن، جزئیات تشکیل دهنده، سازنده و... اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

برج نوری چیست؟

تعریف برج نوری

برج نوری در واقع به دکل‌های بلند قامت فلزی گفته می‌شود که از 6 تا 70 متر ارتفاع داشته و کاربرد روشنایی دارند. از این دکل‌ها در زیباسازی مکان‌ها چون پارک‌ها، فرودگاه‌ها، جاده‌ها و... استفاده می‌شود. برج‌های نوری در اشکال چند وجهی تولید می‌شوند و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، روشن کردن یک محیط مشخص بدون ایجاد کوچکترین سایه است.

انواع برج نوری

در این قسمت انواع برج نوری را بر اساس نوع ساختار و سیستم پخش نور آن بررسی می‌کنیم:

  • برج نوری سبد ثابت:

این نوع از برج نور به دلیل ثابت بودن سبد پروژکتور آن که در قسمت بالایی ستون اصلی واقع شده است، سبد ثابت نامگذاری شده است. برج نوری سبد ثابت دارای دو نوع بدون نردبان و نردبان دار است.

  • برج نوری سبد متحرک:

این نوع از برج نور دارای سبدی متحرک می‌باشد و شامل دو نوع برقی و دستی است.

  • برج نوری سبد سیار:

در مکان‌هایی که امکان برق‌رسانی فوری وجود ندارد از این نوع برج نوری استفاده می‌شود که کاربرد خاص خود را دارد. برج‌های نوری بر طبق سیستم پخش نور شامل دو دسته هستند:

1- برج نوری تلسکوپی:

این مدل از برج‌های نوری به صورت دایره‌ای شکل عمل کرده و 360 درجه نور را در محیط پخش می‌کنند. برج نور تلسکوپی در دو نوع ثابت و متحرک موجود هستند.

2- برج نوری استادیومی:

همان‌طور که از نام این نوع برج نوری پیدا است، از این نوع دکل‌ روشنایی در استادیوم‌های ورزشی استفاده می‌شود و نیز این برج‌ها قابلیت تولید نور متمرکز را دارند به این دلیل که تماشاگران بتوانند تصاویر واضحی را دریافت کنند.

نقشه برج نوری

برای رسیدن به بهترین و البته دقیق‌ترین نتیجه در هر سازه، باید قبل از اقدام به طراحی آن، نقشه‌ای تدارک دید تا در زمان و هزینه ساخت سازه نیز صرفه‌جویی شود و نتیجه مطلوبی حاصل گردد. نقشه در بیشتر موارد توسط شخص کارفرما به تولید کننده (پیمانکار) ارائه می‌شود و تولید کننده موظف است از روی نقشه سازه را به درستی شکل دهد. برای اینکه عملیات و پروژه به درستی انجام شود، نقشه برج نوری باید کاملا اصولی و مهندسی شده طراحی گردد.

نرم‌ افزار نقشه کشی برج نوری

اولین نرم‌افزار نقشه‌کشی برج‌های نوری در ابتدا نرم‌افزار اتوکد بود که توسط شرکت اتودسک ساخته شد. این نرم افزار با قابلیت‌های قدرتمند خود، امکان این را داشت که دیگر از لوازم التحریر و ابزارهای دستی استفاده نکنیم. اما نرم افزار بسیار کاربردی‌تر از اتوکد بعد از چند سال، طراحی و در بازار عرضه شد که هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. نرم‌افزار کتیا از جمله نرم‌افزارهای کاربردی این صنعت است که امروزه برج‌های نوری با آن طراحی می‌شوند.

برج نوری چه کاربردی دارد؟

قطعات تشکیل دهنده برج نوری

شاید بعد از مطلع شدن از اینکه برج نوری چیست و چه کاربردی دارد، به این فکر کنید که اجزای سازنده آن چه مواردی هستند. اجزای سازنده برج نوری شامل:

  • موتور برقی یا الکتروموتور:

با الکتروموتور می‌توان بدون دخالت دست، گیربکس و تابلو برق را در برج نوری جا به جا کرد. به برج‌های نوری به اصطلاح برج برقی هم می‌گویند.

  • پروژکتور:

پروژکتورهای cob که در برج نوری استفاده می‌شوند این قابلیت را دارند که نور را در ابعاد بسیار گسترده پخش کنند.

  • تابلو برق:

به کمک یک تابلو برق می‌توانید تمامی قطعات برقی را در یک محل جمع‌آوری کنید و در نهایت اپراتور برج نوری می‌تواند راحت‌تر به این امکانات دسترسی داشته باشد.

  • میله صاعقه گیر:

اگر در برج‌های نوری از میله صاعقه‌گیر یا برق‌گیر استفاده نشود، در هنگام رخ داد صاعقه با‌ توجه به رسانا بودن برج نور، تمامی تجهیزات برقی و داخلی آن آسیب می‌بینند. میله‌های صاعقه‌گیر سیستم های محافظتی ضدجریان الکتریسیته را دارا می‌باشند که به این سبب باعث ایمن ماندن آن خواهند شد.

سبد

از مهم‌ترین بخش‌های برج نوری، سبد (هد یا تاچ) آن است که از اصلی‌ترین‌ بخش‌های آن نیز به حساب می‌آید. تجهیزات روشنایی تماماً روی سبد تجهیز می‌شوند و به همین سبب باید از قفل‌های مخصوص و ایمن در آن استفاده شود.

مزایای استفاده از برج‌های نوری:

  • تامین روشنایی اولین که مهم‌ترین مزیت برج نوری است.
  • کم مصرف بودن برج نوری به دلیل استفاده از چراغ‌های کم مصرف در آن.
  • سازگار با انسان و محیط زیست هستند. این دکل‌های روشنایی در عین تولید و پخش نور در ابعاد زیاد، به محیط زیست و چشم انسان آسیب نمی‌رسانند.
  • مقاومت در برابر عوامل طبیعی مثل باد و باران، برج نور با داشتن ارتفاع بسیار بالا مقاومت بسیار زیادی نیز در مقابل باد و باران دارد.
  • تامین امنیت مکان مورد نظر از دیگر مزایای این برج‌ها است. این برج‌ها باید علاوه بر روشنایی، امنیت محل مورد نظر را در شب با روشن کردن فضای مشخص شده تامین کنند.

منبع : ایران فریمکو