Title
تراورتن و کاربرد آن در طراحی داخلی
ایران فریمکو / مقالات / تراورتن و کاربرد آن در طراحی داخلی

تراورتن و کاربرد آن در طراحی داخلی

تراورتن و کاربرد آن در طراحی داخلی چیست؟

یکی از زیباترین و شیک ترین عناصری که در دیزاین داخلی ساختمان ها بکار برده می شود؛ سنگ تراورتن است. این سنگ ظاهر بسیار زیبایی دارد که در مدل ها و اندازه های مختلف تولید می گردد. این محصول در سال ها اخیر طرفداران بیشماری یافته است.
اصلی ترین کاربرد این محصول در نمای داخلی ساختمان همچون: حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و... است. اما شاهد استفاده سنگ تراورتن در نمای بیرونی ساختمان هم می باشیم. ساختار این سنگ بصورت لایه لایه می باشد. تراورتن و کاربرد آن در طراحی داخلی در چندین سال اخیر توجه بسیار زیادی به طراحی داخلی منازل و محیط های کاری شده است که بر این اساس شاهد دیزاین هایی جذاب با استفاده از متریال های طبیعی همچون چوب و سنگ هستیم.
در بین این مصالح، سنگ محبوبیت بیشتری دارد چرا که عمر آن بیشتر و زیبایی آن نیز چشم نواز است. نمای داخلی بخشی از زیبایی منزل یا محل کار شما را تشکیل میدهد که تا مدت ها در آن حضور خواهید داشت، بنابراین بهتر است تا یکبار با هزینه کردن درست، ماندگاری نما و کیفیت را تضمین کنید.
سنگ ها انواع مختلفی دارند همچون مرمر، کورین، تراورتن و ... که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. سنگ ها با توجه به میزان در دسترس بودن، قیمت های متفاوتی دارند. هراندازه که سنگ مورد نظر کمیاب باشد گران تر است. برخی از سنگ ها تنها برای طراحی داخلی و برخی برای طراحی نمای خارجی و برخی نیز برای هر دو قسمت ساختمان استفاده می شوند.
سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی است که میتوان از آن هم برای طراحی نمای داخلی و هم نمای خارجی استفاده کرد. منظور از نمای داخل بخش هایی همچون راه پله، آشپزخانه، حمام و.. است. این سنگ عمومیت بیشتری جهت استفاده در طراحی داخلی داشته و در دسترس است. در ادامه ویژگی های اصلی این سنگ محبوب را بررسی خواهیم کرد.
تراورتن و کاربرد آن در طراحی داخلی چیست؟

ویژگی های اصلی سنگ تراورتن

سنگ تراورتن ساختاری لایه لایه دارد به همین دلیل اگر از کفپوش های تراورتن استفاده کنید، میزان سرخوردن و لغزش روی آن بسیار کم خواهد بود. این سنگ از جمله نمونه هایی است که در طیف های رنگی مختلف وجود دارد و این موضوع نیز مربوط به مواد تشکیل دهنده سنگ است.
وجود اکسید آهن و منیزیم مسبب ایجاد رنگ هایی همچون زرد، قرمز و قهوه‌ای است که البته وجود کربن نیز در ساختار تراورتن، باعث ایجاد رنگ هایی همچون خاکستری و آبی می شود. به این ترتیب میتوان سلیقه های زیادی را توسط این نوع از سنگ پوشش داد. استحکام تراورتن نسبتا بالا است و به همین دلیل میتوان آن را به راحتی در دکوراسیون داخلی استفاده کرد بدون اینکه به ظاهر آن آسیبی برسد.
جهت استفاده در نمای خارج ساختمان نیز میتوان بسیار روی مقاومت این نوع سنگ حساب کرد. براساس همین مقاومت، میزان ترک خوردگی آنها نیز به شدت پایین است. زمانی که از این سنگ در نمای ساختمان استفاده شود، همانند این است که یک لایه محافظ در برابر باران های اسیدی برای ساختمان استفاده شده است. همچنین این نوع سنگ در برابر اشعه های یووی نیز مقاوم است. یکی از مهم ترین خصوصیات این سنگ، قیمت معقول آن نسبت به ویژگی های آن است.

استفاده از تراورتن در نمای داخلی

همانطور که بالاتر گفته شد این سنگ هم برای نمای داخلی و هم برای نمای خارج مناسب است و در صورتی که برای داخل ساختمان استفاده شود، به مراتب عمر بالایی داشته و زیبایی آن حفظ خواهد شد. این سنگ خاصیت چسبندگی بالایی دارد به این معنی که میتوان آن را در فضای داخلی به کمک چسب های مخصوص به شکلی بسیار محکم به سطوح دیوار یا هر سطحی چسباند و مسبب این موضوع نیز سطح پشتی این نوع سنگ است.

از جمله فضاهایی که میتوان از سنگ طبیعی برای زینت بخشی آن استفاده کرد راه پله و پاگرد های ساختمان یا ویلا است. ممکن است این سنگ برای دیوار و یا پله های راه پله استفاده شود. توصیه می شود که از سنگ تراورتن برای محیط هایی با تردد زیاد به عنوان سنگ راه پله استفاده نشود.

برای مثال محیط هایی همچون پله های پارکینگ، پله های مدارس و ... جهت استفاده از سنگ تراورتن مناسب نیست چرا که بیشتر در معرض فرسایش هستند. اما جهت راه پله ساختمان ها به دلیل وجود آسانسور و یا دیواره‌های راهرو بسیار جذاب خواهد بود. یکی دیگر از کاربرد‌های تراورتن در نمای داخلی، استفاده از آن بعنوان پوشش کف است. استفاده از تراورتن بعنوان کفپوش با توجه به جلوه رنگ، ظاهر و عمر آن، میتواند نمایی بسیار زیبا به محیط ببخشد.

استفاده در سرویس و حمام، آشپزخانه و... در طراحی مدرن، توجه بسیاری به سرویس و حمام می شود. حتی دیزاین کابینت های داخل سرویس و حمام نیز به نوعی مورد توجه است که در برابر رطوبت مقاومت و عمر لازم را داشته باشد.

ویژگی های اصلی سنگ تراورتن

با توجه به اینکه سنگ مرمر نسبت به تراورتن سطحی لیز دارد نمیتوان آن را به عنوان کف پوش حمام استفاده کرد. اما تراورتن یک گزینه مناسب است و همچنین به دلیل وجود رطوبت زیاد داخل حمام و همچنین سرویس، سنگی که هزینه متناسب داشته و رنگ های متنوعی را فراهم کند، تراورتن است.

همچنین این سنگ یک گزینه مناسب برای زیباسازی بالکن، حیاط خلوت و باغچه می‌باشد. علاوه بر موارد فوق، سنگ تراورتن یک گزینه بسیار مقرون به صرفه جهت استفاده در آشپزخانه بعنوان کانتر یا رویه جزیره است. سنگ هایی همچون مرم، کوارتز و کورین را میتوان داخل آشپزخانه استفاده کرد اما تراورتن در بین این موارد یک گزینه اصلی است. در صورت ایجاد هرگونه مشکل برای تراورتن، میتوان با کمترین هزینه آن را تعمیر نموده و جایگزین کرد.

منبع :  ایران فریمکو