Title
سنگ آنتیک چیست؟ و نصب آن
ایران فریمکو / مقالات / سنگ آنتیک چیست؟ و نصب آن

سنگ آنتیک چیست؟ و نصب آن

سنگ آنتیک یکی از پرفروش ترین و باکیفیت ترین مصالح ساختمانی است. این سنگ در دسته مصالح تزیینی و دکوری قرار می گیرد. اصلی ترین کاربرد این محصول در نمای داخلی ساختمان می باشد. سنگ آنتیک در واقع از ترکیب دو سنگ تراورتن و مالون پدید می آید.

این سنگ به دو دسته سنگ آنتیک طبیعی و سنگ آنتیک مصنوعی تقسیم می گردد. نصب و پیاده سازی سنگ آنتیک بروی دیوار به چند روش دوغاب کاری، چسب کاشی و پیچ و رولپلاک کردن امکان پذیر است. سنگ آنتیک مزایا بسیاری با خود به همراه دارد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از: ضد ساییدگی، ضد حریق، مقاومت و کیفیت بالا، چسبندگی بالا، قابل نصب در هر مکان و....

نصب سنگ آنتیک

سنگ آنتیک و آموزش نصب آن

به احتمال زیاد هر کدام از شما سنگ آنتیک را به عنوان سنگی دکوری و تزیینی در منزل خود و یا دیگران مشاهده کرده‌اید. این سنگ‌های بسیار زیبا و در عین حال مدرن، هم به عنوان نمای ساختمان و هم برای دکوراسیون فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ آنتیک نوعی سنگ است که از کنار هم قرار گرفتن قطعات شکسته و خرده سنگ انواع سنگ‌ها ساخته می‌شود. در واقع سنگ آنتیک نوعی سنگ مصنوعی و فرآوری شده است که با استفاده از چسب‌های رزینی ساخته می شود.
برای ساخت سنگ آنتیک از تکه‌های سنگ تراورتن و مالون استفاده می‌شود. تکه‌های تراورتن و مالون را با استفاده از چسب‌های سنگ که بر پایه رزین هستند به یکدیگر متصل کرده و نوعی سنگ زیبا با ویژگی‌های منحصر به فرد را به وجود می آورند که آنتیک نام دارند. سنگ‌های آنتیک با توجه به روش و نوع ساخت به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از سنگ آنتیک طبیعی و سنگ آنتیک مصنوعی.

مزایای سنگ آنتیک

سنگ‌های آنتیک مزایای زیادی دارند که باعث شده این سنگ‌ها استفاده‌های زیادی در ساختمان به عنوان یکی از سنگ‌های ساختمانی داشته باشند. برخی از مهم ترین مزایای این سنگ به شرح زیر می‌باشد:

  • طرح‌ها و رنگ‌های متنوع سنگ‌های آنتیک
  • مقاومت بالا
  • نفوذپذیری کم در برابر آب و رطوبت
  • چسبندگی بالا
  • قابلیت نصب روی انواع سطوح
  • کیفیت بالای سنگ
  • مقاومت در برابر یخ زدگی
  • مقاوم به حرارت و آتش
  • ضد ساییدگی
  • موثر در کاهش آلودگی صوتی
  • عایق انرژی
  • قیمت مناسب
  • نمای زیبا
  • پاک شدن راحت و آسان

انواع سنگ آنتیک

روش‌های نصب سنگ آنتیک

معمولا روش‌های مختلفی جهت نصب و اجرای سنگ‌های آنتیک وجود دارد. تنوع در روش‌های نصب این سنگ‌ها بستگی به نوع دیوار در دسترس و تجهیزات مورد نیاز، جهت نصب سنگ‌های آنتیک دارد. همچنین روش‌های نصب این سنگ در نمای داخلی و خارجی ساختمان متفاوت است. مثلا برای نصب سنگ آنتیک در نمای خارجی از سه روش استفاده می‌شود که این روش‌ها متناسب با شرایط جوی و اقلیمی هر منطقه متفاوت خواهد بود.

روش اول دوغاب کاری:

در این روش ترکیب ملات یا دوغاب در پشت سنگ‌های آنتیک ریخته می‌شود. همچنین دوغاب ریخته شده باید به تمامی قسمت‌های سنگ نفوذ کرده باشد تا به خوبی بر روی دیوار نصب گردد. برای این کار بهتر است به وسیله شی خاص، مانند چکش پلاستیکی بصورت یکنواخت بر روی سنگ‌ها ضربه بزنید. همچنین باید توجه کنید که بین سنگ‌ها هیچگونه فاصله‌ای وجود نداشته باشد. در صورت وجود فاصله و قسمت اضافه در سنگ‌ها، باید این قسمت‌ها حتما تراشیده و صیقلی شوند. همچنین بهتر است بدانید که روش دوغاب کاری بیشتر برای مناطق مرطوب با بارندگی زیاد استفاده می‌شود.

روش دوم چسب کاشی:

در این روش سطحی که قرار است روی آن کار انجام شود، باید کاملا صاف و یکدست باشد. در این روش چسب کاشی به وسیله‌ی کاردک روی سطح مورد نظر مالیده می‌شود. سپس سنگ‌ها با دقت روی سطح نصب می‌گردند. همچنین فراموش نکنید که تنوع چسب کاشی بسیار زیاد است.

مثلا اگر از چسب‌های پودری استفاده می‌کنید، حدود نیم ساعت فرصت نصب و جا به‌ جایی سنگ را خواهید داشت. معمولا این روش برای مناطق کویری و مناطقی که بارندگی بسیار کمی دارند بهترین گزینه محسوب می‌شود. زیرا چسب‌های پودری در اثر بارندگی خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و امکان خرابی و افتادن سنگ‌ها وجود دارد.

روش سوم پیچ و رولپلاک کردن:

روش رولپلاک روشی است که به دلیل نداشتن کثیف کاری طرفداران زیادی دارد. در این روش بدون نیاز به وسیله‌ی خاص سنگ‌ها بسیار سریع و در عرض چند دقیقه نصب می‌گردند. تنها نکته‌ی مهم این است که در این روش امکان شکستگی سنگ‌ها وجود دارد، پس بهتر است با دقت و ظرافت بالا انجام پذیرد.

نحوه نصب سنگ آنتیک در نمای داخلی ساختمان

اگر قرار باشد سنگ آنتیک روی کاغذ دیواری نصب گردد، برای این کار از چسب کاشی و یا رزین استفاده می‌شود. برای این کار رنگ چسب مورد نظر باید متناسب با رنگ کف و کاغذ دیواری شما انتخاب شود. همچنین اگر قرار باشد سنگ آنتیک روی دیوار گچی اجرا شود، بهتر است بر روی دیوار از یک پرایمر مخصوص استفاده کنید. در واقع از پرایمر جهت آماده سازی سطح زیر کار استفاده شده و باعث یکپارچه شدن سطح می‌شود.

نحوه نصب سنگ آنتیک در نمای داخلی ساختمان

مراحل نصب سنگ آنتیک

برای اینکه نصب و اجرای سنگ آنتیک بسیار دقیق و با ظرافت انجام پذیرد باید به  یک سری از نکات توجه شود:

  • مرحله اول: باید به متراژ محیطی که قرار است سنگ آنتیک بر روی آن اجرا شود توجه کنید. سپس با مشورت نصاب و متناسب به جنس دیوار مورد نظر خود، اقدام به خرید وسایل و تجهیزات لازم جهت نصب سنگ آنتیک نمایید.
  • مرحله دوم: برای نصب سنگ آنتیک سطوح مورد نظر را آماده سازی کنید. این مرحله برای نصب بهتر سنگ آنتیک و جلوگیری از وارد شدن آسیب به سنگ‌ها در گذر زمان انجام می‌شود. پس قبل از شروع، دیوار را از هر نوع آلودگی و گرد و غبار پاک کنید تا کار اجرای سنگ آنتیک به خوبی انجام پذیرد.
  • مرحله سوم: سنگ‌ها براساس متراژ و ابعاد مورد نظر برش داده می‌شوند. عمل برش کاری توسط تجهیزات مخصوص، مانند دیسک برقی و الماس انجام می‌شود. همچنین قبل از برش برای تمیز کاری بهتر است آنتیک را شسته و خوب تمیز نمایید.
  • مرحله آخر: پروسه نصب و اجرای سنگ آغاز می‌شود. برای شروع بهتر است سنگ به خوبی به چسب آغشته گردد و از گوشه‌ی طرح، کار اجرای آن صورتگرفته و به مناطق مرکزی نزدیک گردد. همچنین بعد اتمام کار می‌توانید جهت تمیز کاری از کیشه بندکشی نیز استفاده کنید.

جمع بندی

سنگ آنتیک که بیشتر در نمای داخلی ساختمان به کار می رود به خاطر زیبایی و مدرنیته بودن آن، می توان گفت یکی از پر طرفدارترین مصالح ساختمانی می باشد. برای نصب سنگ آنتیک روش ها و مراحل مختلقی وجود دارد که می توانیم برای نصب از آن ها ایده بگیریم.

منبع: ایران فریمکو