Title
سنگ مرمر و ویژگی های جذاب آن
ایران فریمکو / مقالات / سنگ مرمر و ویژگی های جذاب آن

سنگ مرمر و ویژگی های جذاب آن

سنگ مرمر و ویژگی های جذاب آن چیست؟

یکی از پرفروش ترین و پرکاربرد ترین مصالح موجود در بازار سنگ مرم است. سنگ مرمر که یک سنگ معدنی است دسته انواع و کاربرد های مختلفی دارد. ساختار کلی این سنگ همانند سنگ آهک است؛ زیرا سنگ مرمر با استفاده از آهک پدید می آید.

از کاربرد های این محصول می توان به نماسازی ساختمان، ساخت مجسمه، ساخت کفپوش، حمام، آشپزخانه و... اشاره داشت. این سنگ معدنی بسیار خوش تراش است و به همین دلیل در ساخت اکسسوری ها نیز نقش بزرگی را ایفا می کند. سنگ مرمر و ویژگی های جذاب آن سنگ ها از جمله مصالحی هستند که به عنوان یک عنصر تزئینی در ساختمان به کار می‌روند. سنگ های معدنی دسته بندی های مختلفی دارند و هر کدام شامل طیف های رنگی متنوع، قیمت و مقاومت های متفاوت هستند.

برای مثال سنگ تراورتن به دلیل ساختار خود، میتواند در رنگ های زرد، قرمز، قهوه‌ای، خاکستری و آبی وجود داشته باشد. سنگ مرمر نیز یکی از سنگ های معدنی است که در ساخت و ساز، نماسازی و طراحی داخلی عمومیت کاربرد دارد. این سنگ از دگرگونی سنگ آهک بر اثر حرارت و فشار زیاد ایجاد می‌شود.

سنگ مرمر و ویژگی های جذاب آن چیست؟

این سنگ در ابعاد مختلف از معدن استخراج می‌شود که در ادامه ویژگی های مختلف این سنگ معدنی را بررسی خواهیم کرد. همانطور که گفته شد این سنگ در ساختار اصلی خود حاوی آهک است و درصد زیاد آهک در این سنگ باعث می شد تا رنگ آن در اکثر موارد روشن و متمایل به سفید، صورتی و آبی بسیار روشن باشد. وجود اکسید آهن نیز باعث می شود تا رنگ های مشکی نیز در این سنگ وجود داشته باشد. رنگ های زرد و خاکستری نیز از جمله رنگ های دیگر این سنگ هستند.

وجود ماده معدنی بنام کلسیت در مرمر باعث می‌شود تا سختی آن به گونه‌ای باشد که بتوان آن را به خوبی تراش داد به همین دلیل جهت ساخت مجسمه و اکسسوری های زینتی سنگی بسیار مناسب است. این سنگ به دلیل شفافیت ذاتی خود نیز، جذابیت بیشتری به اکسسوری های ساخته شده خواهد داد. سنگ مرمر سختی و مقاومت بالایی دارد از این جهت برای نماسازی ساختمان ها یک گزینه بسیار مناسب است.

مقاومت در برابر گرما یا سرمای زیاد و همچنین باران های اسیدی، ویژگی های شاخص مقاومتی این نوع سنگ است. همچنین این سنگ گران قیمت و کمیاب است اما در کشور ما معادن این سنگ در استان هایی همچون خراسان، آذربایجان شرقی و غربی و همچنین کرمان و کردستان وجود دارد. به طور کلی بهترین معدن‌های مرمر در ایران و ایتالیا واقع شده که ایران نسبت به ایتالیا برتری دارد.

کاربرد های سنگ مرمر

در ابتدای مطلب به ساختار این نوع سنگ اشاره کردیم. این ویژگی ها سبب می شوند تا دایره کاربرد این نوع سنگ گسترده باشد. دکوراسیون داخلی یکی از نقاط هدف این نوع سنگ است. از آنجایی که در سال های اخیر، طراحی داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

شاهد این هستیم که طبیعت نقش زیادی در زیبا سازی منازل دارد یا به عبارتی استفاده از عناصری همچون چوب و سنگ در صورت استفاده درست میتواند جذابیت زیادی در منزل یا محیط کار ایجاد کند. این سنگ در برابر شرایط محیطی مقاوم است اما از نظر ساختاری حساس و شکننده می‌باشد به همین دلیل باید هنگام استخراج و همچنین حمل و نقل و استفاده از آن دقت زیادی داشت. سخت ترین مرحله در استخراج این نوع از سنگ خلاصه می شود که شرایط خاص خود را دارد.

سنگ مرمر از جمله روشن ترین نوع سنگ ها است و نور را نیز از خود عبور می‌دهد که در مقایسه با سایر سنگ های معدنی یک خصوصیت بارز است. این سنگ بخاطر تم روشن و طبع سردی که دارد علاوه بر اینکه به خنکی فضا کمک می کند موجب افزایش اکسیژن خون شده و حس آرامش را به فضا القا می کند. قیمت این نوع سنگ در مقایسه با انواعی همچون تراورتن و گرانیت بیشتر است اما باید به ویژگی های آن نیز توجه داشت.

اصلی ترین قسمت هایی که در منزل یا محل کار میتوان از سنگ مرمر استفده کرد راه پله، دیوارهای بین کابینت، کفپوش، طراحی حمام و سرویس وهمچنین کانتر آشپرخانه است. آشپزخانه نیز از جمله بخش هایی است که میتوان با استفاده از سنگ های طبیعی همچون مرمر یا کورین جلوه زیباتری به آن داد.

کاربرد های سنگ مرمر

بخش کانتر و همچنین روی جزیره محل مناسبی جهت ایجاد تفاوت توسط سنگ های طبیعی است که مرمر یک گزینه مناسب برای استفاده است. همانطور که در بالا اشاره شد این سنگ قابلیت تراش خوری بالایی دارد و از این جهت میتوان روی آن کار کرد. با توجه به ابعاد سنگ های استخراج شده میتوان لوازم مختلفی را از آن ساخت. برای مثال ساخت میز های کوچک، پایه های تلفن برای منزل، زیرسیگاری، کاسه، صندلی های کوچک و ... استفاده کرد.

البته که این سنگ سبک نیست و نمیتوان اجسامی با جرم زیاد را برای منزل طراحی یا خریداری کرد. البته اخیرا سنگ مرمر در مشخصه سنگ های آنتیک نیز تولید و روانه بازار شده است. سنگ های آنتیک برای مثال گیوتن هایی هستند که در ابعاد مشخص برش داده شده و در بسته بندی های آماده، به‌ فروش می رسند و هر شخصی میتواند آن را خریداری و در منزل خود توسط چسب مخصوص بعنوان یک سنگ آنتیک در فضاهای مختلف استفاده کند.

علاوه برگیوتن، مرمر نیز اخیرا به عنوان یک گزینه سنگ آنتیک استفاده می‌شود. این سنگ علاوه بر مصارف ساختمانی و تزئینی میتواند در زمینه هایی همچون ساخت دوغاب، بتونه و سفید کننده در حالت پودری استفاده شود. گاها اینگونه نیز گفته می شود که پودر مرمر در میزان مشخص برای مشکلاتی همچون رفلاکس معده موثر خواهد بود.

تفاوت سنگ مرمر با مرمریت

شاید برخی افراد اینگونه تصور کنند که سنگ مرمریت نام دیگری از سنگ مرمر است اما لازم است بدانید که سنگ مرمریت نسبت به سنگ مرمر ارزان تر است و اصلی ترین تفاوت مرمیت با مرمر در این است که سنگ مرمریت حتی در ضخامت های کم نیز قادر به عبور دادن نور نیست و این ویژگی متمایز کننده آن از سنگ مرمر است. همچنین تنوع رنگی و استخراج سنگ مرمریت بیشتر از مرمر می باشد و همین امر نیز مسبب قیمت پایین آن است.

منبع : ایران فریمکو