Title
ضوابط حمل بتن آماده چیست؟
ایران فریمکو / مقالات / ضوابط حمل بتن آماده چیست؟

ضوابط حمل بتن آماده چیست؟

ضوابط حمل بتن آماده چیست؟

همانطور که می دانید اصلی ترین عنصر در ساختمان سازی بتن است که بدون وجود آن ساخت و ساز صورت نمی پذیرد. امروزه دیگر با مدرن شدن زندگی بتن های آماده جایگزین بتن سنتی که در محل ساخته می شد؛ شده اند. در ساختمان های کوچک هنوز هم ساخت بتن به روش سنتی انجام می گیرد.
اما در ساختمان های بزرگ بتن آماده نقش بزرگی را در بالا رفتن سرعت ساخت و ساز اجرا می کند. حمل و نقل بتن آماده کار نسبتا دشواری است که باید با کلیه ضوابط آن آشنا باشید. ما در اینجا به توضیح کامل درباره ضوابط حمل بتن آماده و شرایط تولید بتن آماده می پردازیم.

ضوابط حمل بتن آماده

بتن از جمله اصلی ترین مصالح ساخت و ساز است. بتن را میتوان در 2 حالت تولید نمود که یک روش سنتی و یک روش مدرن تر است. برای سازه های کوچک میتوان هم از روش سنتی (ساخت بتن در محل) و روش مدرن(بتن آماده) استفاده کرد اما برای سازه‌های بزرگ تنها روش، روش مدرن است چرا که نیروی کار لازم برای تولید بتن در محل برای سازه های بزرگ باید بسیار زیاد باشد و مهم تر اینکه زمان در ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد به همین دلیل از بتن های آماده برای سازه های بزرگ استفاده می شود.

در ساختمان های کوچک از دستگاه های کوچک تولید بتن استفاد می شود که در همان محل، ترکیب شن و ماسه و سیمان و آب وارد دستگاه شده و پس از چندین بار چرخیدن غلتک، بتن به محل مورد نظر منتقل شده و ریخته می شود.

در کل زمان بین تولید و ریزش بتن بسیار زیاد نیست حتی اگر این بتن از پایین ترین طبقه به سمت طبقه دهم منتقل شود، با توجه به سرعت بالابر و مدت زمان لازم جهت سفت شدن بتن، مشکلی وجود نخواهد داشت و میتوان بتن ریزی را توسط روش سنتی انجام داد. اما این روش ممکن است در سازه های متوسط هم خسته کننده و هم زمان‌ بر باشد.

ضوابط حمل بتن آماده چیست؟

به همین دلیل استفاده از بتن های آماده بهتر و اصولی تر است. در این روش بتن در کارخانه های تولید بتن با درصد ترکیب درست تر تولید شده و توسط ماشین های حمل مخصوص به محل ساخت سازه منتقل می‌شود تا بتن ریزی انجام شود که بتن ریزی نیز توسط ماشین مخصوص برای طبقات بالاتر انجام خواهد شد. اما بتن ترکیبی است که پس از تخلخل، با قرار گرفتن در مجاورت هوا، دچار سفت شدن خواهد شد.

بنابراین باید با ضوابط خاصی آن را از محل تولید به محل ساخت منتقل کرد. شاید در خیابان به دفعات زیاد ماشین های حمل بتن را مشاهده کرده باشید که در پشت آنها یک تانکر بزرگ در حال گردش است. این گردش به این دلیل انجام می شود که حین انتقال بتن، ترکیب دچار سفت شدن نشود. اما تنها این مورد برای انتقال اصولی بتن کافی نیست و در ادامه، ضوابط کلی حمل بتن آماده را بررسی خواهیم کرد.

ضوابط کلی حمل بتن آماده

برای حمل بتن بسته به مسافت و میزان حجم بتن میتوان از المان های مختلف همچون فرغون، استابولی یا زنبه، دامپر، دلو یا جام، ناوه و نهایتا کامیون مخلوط کن استفاده کرد. دما یکی از عواملی است که در سفت شدن بتن تاثیر گذار است به همین دلیل حین حمل بتن باید تغییرات دمایی را مدنظر داشت.

همچنین مورد بعدی این است که هر گونه آلودگی و یا ترکیبات خارجی وارد ترکیب بتن نشود چرا که به محض ورود هر ماده دیگر، به دلیل گردش مخزن بتن، فورا با تمامی ترکیب بتن مخلوط خواهد شد. گردش غلتک خودروی حمل میتواند بین 3 تا 6 دور در دقیقه بسته به مسافت و دمای بتن متغیر باشد.

وسیله حمل بتن بسیار مهم است و اینکه آیا این خودرو توانایی حفظ شرایط لازم برای بتن را دارد یا نه! در این بین انتقال سریع بتن به محل ساخت اهمیت بالایی دارد به این دلیل که با افزایش مدت زمان انتقال به محل ساخت، دمای بتن افزایش خواهد یافت.

در صورتی که مسیر حمل بتن طولانی باشد، به دلیل تغییرات دمایی، هنگامی که بتن به محل بتن ریزی برسد، کمی به آن آب اضافه می شود تا هم دمای بتن افت کند و هم ترکیب دچار سفت شدگی نشود. در صورتی که بتن طی مراحل متعدد به محل ساخت منتقل شود باید دقت لازم را در حفظ شرایط انتقال داشت تا یکنواختی در اجرای نوبت های متوالی در کل سازه حفظ شود.

شرایط تولید بتن آماده

بد نیست بدانید که کارخانه های تولید بتن آماده در 2 حالت فعالیت می کنند که در حالت اول عمل پیمانه کردن و در حالت دوم علاوه برا عمل پیمانه کردن عمل مخلوط شدن نیز انجام می شود. در حالت اول، ترکیبات بتن مدنظر آماده شده و داخل کامیون حمل ریخته می شود اما آب لازم برای اختلاط بتن، در حین حمل یا هنگام رسیدن به محل ساخت به آن اضافه می شود.

شرایط تولید بتن آماده

این حالت پیمانه کردن خشک نام دارد. در حالت دوم بتن به درون دیگ کامیون مخلوط‌‌‌‌‌کن ریخته می‌شود. دیگ کامیون مخلوط‌‌کن دارای دو حالت کند و تند می‌باشد. دور کند 2 تا 5 دور در دقیقه و دور تند 7 تا 13 دور در دقیقه است. در شرایطی که مسافت بسیار طولانی است، مباحث دمایی که در بالاتر ذکر شده به سختی قابل کنترل هستند به همین دلیل توصیه می شود تا آب، در محل ساخت سازه به داخل تانکر مخلوط کن اضافه شده و بتن آماده استفاده شود.

اگر ترکیب بتن در کارخانه آماده شده (آب اضافه شود) در شرایط آب و هوای معمولی حداکثر مدت زمانی که میتوان بتن را از محل تولید به محل ساخت انتقال داد، 5 ساعت است و بیشتر از این زمان، بتن دچار تخریب ساختاری خواهد شد. حداکثر دور دیگ گردون ماشین حمل در این شرایط 6 دور در دقیقه است. در این بین برای شرايط اقليمی گرم، زمان انتقال حداكثر 30 تا 45 دقيقه می باشد که هردوی این شرایط برای مسیرهای هموار است‌.

منبع : ایران فریمکو