Title

نقش بتن در معماری داخلی

اکثریت ما بتن را به‌عنوان یکی از مصالح اصلی جهت ساخت فنداسیون و اسکلت ساختمان ها می شناسیم و در حالت های دیگر، آن را مصالحی برای صنعت راه و پل سازی. اما بتن علاوه بر کاربری هایی که در عموم دارد، میتواند نقش بیشتری در ساخت و ساز ایفا کند.
همانطور که میدانید بتن ترکیبی ساده از آب، سیمان و شن و ماسه است که توسط میلگرد و یا سایر افزودنی های پلیمری تقویت شده و یکبار برای همیشه با ظاهر و باطنی سخت در محل مورد نظر ماندگار می شود. دراین مقاله قصد داریم تا نقش بتن در ساخت یا زیباسازی بخش های داخلی ساختمان را خدمتتان معرفی کنیم. به این دلیل که بتن خاصیت شکل پذیری بالایی قبل از سفت شدن دارد، لذا میتوان در اکثر قالب هایی که امکان ساخت آنها ( قالب ) وجود دارد، بتن را نشانده و طرح نهایی را خلق کرد.

کاربرد بتن در هر سبک دکوراسیونی امکان پذیر است و ظاهر غنی و ارزشمندی را به دکوراسیون داخلی می بخشد. کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی با هر نوع سطح براقی مانند فلز و شیشه کنتراست ایجاد می کند، همچنین تکمیل کننده متریالهای روستیک مانند چوب و آجر نیز است. استفاده از بتن در کنار مبلمان با پارچه‌های لوکس باعث ایجاد فضایی دنج و راحت در بخش داخلی شده و بافت داخل منزل را در یک نگاه غنی تر و قابل لمس می کند. در ادامه چندین نمونه را خدمتتان معرفی کرده‌ایم.

کانتر آشپزخانه

استفاده از بتن در دکوراسیون داخلی به علت انعطاف پذیری بسیار بالای این متریال باعث شده تا انتخابی برای صفحه کانتر آشپزخانه باشد. با به کارگیری بتن در این بخش از آشپزخانه، صفحه به خوبی وکیوم شده و می‌تواند در عین تمیزی ساده و آسان، تا حد زیادی نیز ضد ضربه باشد.
علاوه بر این، شکل گرفتن بتن در فرم‌های جذاب و متناسب با سایز مورد نظر کانتر شما نیز امکان پذیر است که بدین ترتیب نیازی به برش از یک قطعه بزرگ تر نیست. (اتفاقی که معمولا در مورد سطوح سنگی پیش می آید و نیاز به برش خوردن دارد و در نهایت باعث ایجاد پرتی می شود).
این صفحات از ظاهر بسیار شیک و صیقلی در خانه‌های مدرن برخوردار هستند اما هماهنگ کردن آن‌ها در یک آشپزخانه با کابینت‌های سبک سنتی نیز امکان پذیر است. بتن با رنگ خاکستری سرد دارای تکسچر ناهمواری می باشد به همین علت برای کامل کردن یراق آلات برنزی کابینت که از چوب گران قیمت با رنگ گرم همانند گردو یا بلوط ساخته شده‌اند بهترین انتخاب محسوب می‌شود.
بتن به علت سادگی، در صورت استفاده در دکوراسیون داخلی منجر به ایجاد یک سطح صیقلی با لبه‌های زیبا خواهد شد که حس معمارانه و در عین حال بدون اغراقی را به فضا خواهد بخشید. این شیوه برای کانتر اپن آشپزخانه و یا جزیره قابل اجرا می‌باشد و می‌توان با این روش میان بتن و سایر متریال‌ها همچون گرانیت و کوارتز تضاد ایجاد کرد.

اطراف شومینه

برای پوشش شومینه علاوه بر آجر و سنگ می‌توان از بتن نیز استفاده کرد. بتن مانع از ایجاد ظاهری بسیار شلوغ در شومینه می شود بنابراین کسانی که خواستار ایجاد ظاهری ساده برای شومینه خود هستند، میتوانند از بتن به‌عنوان بهترین پوشش شومینه استفاده کنند.

میز غذا خوری

یک میز غذا خوری در فضای باز باید در برابر انواع آب و هوا مقاوم باشد. بتن یک متریال طبیعی است که انتخاب مناسبی جهت استفاده در فضای باز می‌باشد از این جهت میتوان ساخت میز های غذا خوری، آلاچیق و در کل بخش های نشیمن در حیاط یا باغ را توسط بتن انجام داد.

کابینت‌های روشویی

شما می توانید از بتن برای ساخت کابینت‌های روشویی استفاده کنید. برای مثال میتوان از کابینت روشویی بتنی مانند روشویی‌ها و سینک‌های پروکلین یا سرامیکی استفاده نمود. ظاهر این کابینت‌های بتنی کمی سخت‌تر است اما در عین حال آرامش بخش‌تر به نظر می‌رسد.

سینک و روشویی

به دلیل ظاهر جذاب و سرد بتن، طراحان و معماران به تازگی پا را فراتر گذاشته و از این سازه مقاوم در طراحی داخلی استفاده نموده‌اند. بتن شاید در نگاه اول ظاهری سخت و خشن داشته باشد ولی خصوصیات بسیاری دارد که استفاده از آن را ممکن می کند. از جمله روشویی های بتنی، روشویی های  GRCZ هستند که قابل تولید در تمامی رنگ ها و اشکال مورد نظر مشتری می باشند. رنگ بندی و تنوع این سینک و روشویی‌ها بسیار بالاست و در عین خشن بودن، حس طبیعی و یونیک بودن بالایی دارند.

کفپوش بتنی

در صورتی که از بتن برای کفپوش خانه خود استفاده کنید، درمی‌یابید که سرعت اجرای آن نسبت به متریال‌هایی نظیر کاشی، بسیار بالاتر است. بتن همچنین دوام و مقاومت بالایی داشته و در مقابل نشت مایعات بسیار سخت است. همچنین اگر بتن را به عنوان کفپوش بتنی خانه خود برگزینید، پوشش کف به شکل یکپارچه در همه فضاهای منزل اجرا می‌گردد که این امر سبب ایجاد حس هماهنگی در فضای داخلی خانه خواهد شد.
علاوه بر آن، شما می‌توانید بتن را با متریال‌های کفپوش دیگر نیز ترکیب کنید. برای مثال می‌توانید متریال‌هایی مانند چوب، تایل‌های سنگی و یا برش‌های فلزی را نیز در کنار بتن به کار ببرید. به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از بتن به عنوان کفپوش لازم است با کارشناس‌های عایق رطوبتی مشورت کنید تا با مشکل احتمالی رطوبت کف مواجه نگردید.

فضا‌های مرطوب

معمولا از کاشی برای حفاظت دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی در مقابل رطوبت استفاده می شود اما دیوار بتنی نه تنها یک راه صیقلی و صاف برای ضد آب کردن دیوار حمام است بلکه حس آرامش بخش خاصی را نیز به فضا القا می کند. شما می‌توانید برای ایجاد ظاهری یکپارچه بر روی سطح دیوار، آن را به صورت سرتاسری دور فضای دوش اجرا کنید اما به این نکته توجه داشته باشید که حتما در ساخت دیوار بتنی باید درز انقطاع را در نظر بگیرید.